ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

2002-05-21

Ochrona ubezpieczeniowa



SEKCJA
K O M U N I K A T

Departamentu TIR ZMPD



DOTYCZĄCY KRADZIEŻY ŁADUNKÓW PRZEWOŻONYCH POD OSŁONĄ KARNETÓW TIR





W związku z licznymi pytaniami przewoźników do biura ZMPD, dotyczącymi

ochrony ubezpieczeniowej międzynarodowego łańcucha gwarancyjnego,

departament TIR wyjaśnia główną zasadę funkcjonowania ww. ochrony

ubezpieczeniowej.



Zgodnie z przepisami Konwencji Celnej Dotyczącej Międzynarodowego Przewozu

Towarów z Zastosowaniem Karnetów TIR (Konwencja TIR, 1975), oraz na mocy

Porozumienia zawartego 17 lutego 1999 pomiędzy ZMPD a Prezesem Głównego

Urzędu Ceł, w przypadku zakłócenia procedury TIR, a więc gdy karnet TIR nie

został zwolniony, bądź został zwolniony z zastrzeżeniem, głównym

zobowiązanym w zakresie uiszczenia należności celno - podatkowych jest

Posiadacz Karnetu TIR. ZMPD występuje jako stowarzyszenie poręczające, czyli

ogniwo międzynarodowego łańcucha gwarancyjnego.

W przypadku, gdy nastąpiła kradzież części lub całości ładunku przewożonego

pod osłoną karnetu TIR, przewoźnik może oczekiwać, że określone przez władze

celne należności, wraz z odsetkami, będą pokryte przez międzynarodowy

łańcuch gwarancyjny (do wysokości równowartości 50.000,- USD), oraz że nie

zwróci się on do Posiadacza karnetu TIR z regresem, czyli nie wystąpi do

niego o zwrot zapłaconej władzom celnym kwoty. W tych przypadkach muszą

jednak  zostać spełnione następujące warunki:



-      ZMPD zostanie powiadomione przez władze celne o niezwolnieniu lub

zwolnieniu z zastrzeżeniem karnetu TIR w ciągu jednego roku od dnia

przyjęcia go przez urząd celny; niezachowanie tego terminu spowoduje, że

odpowiedzialność Zrzeszenia nie będzie mogła być zaangażowana,

-      Posiadacz Karnetu TIR udowodni międzynarodowemu łańcuchowi

gwarancyjnemu, że kradzież towaru nastąpiła pomimo zachowania przez kierowcę

pojazdu należytej staranności podczas transportu towaru pod osłoną karnetu

TIR tj. dostarczy dokumenty, protokóły policji, opis zajścia itp.



Jednocześnie ZMPD pragnie zaznaczyć, że w przypadku, gdy wymieniony powyżej

termin powiadomienia nie zostanie zachowany przez władze celne (a więc

łańcuch gwarancyjny nie dokona płatności w imieniu przewoźnika), nie oznacza

to zwolnienia Posiadacza karnetu TIR z odpowiedzialności wobec władz celnych

kraju, w którym nastąpiło zakłócenie procedury TIR. W każdym kraju terminy

dotyczące wyegzekwowania należności celnych są określane przez właściwe

władze (celne), i w Polsce, zgodnie z Kodeksem Celnym art. 230 § 4 decyzja,

której adresatem jest Posiadacz karnetu TIR, może być wydana w terminie do

trzech lat od dnia powstania długu celnego, oraz zgodnie z art. 242  § 4 -

władze celne mogą dochodzić roszczeń od głównego zobowiązanego, jakim jest

Posiadacz karnetu TIR w ciągu pięciu lat od dnia wydania decyzji płatniczej.





Jan Buczek

Sekretarz generalny ZMPD


     
# Tagi użyte w informacji:
tirTIRcelnikkarnetkarnet TIRubezpieczenieprzewoźnikkradzieżkonwójprocedura TIRurząd celnyprotokółPolskapolicjapojazdpodatekkonwencja TIRkierowcaJan Buczekzwrot




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD