ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2015-01-22

Węgry: system EKAER - Informacja aktualizowana



SEKCJA

Informacja z 2 marca 2015 roku - Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Budapeszcie

System Kontroli Przewozu Towarów Transportem Drogowym EKAER

18 listopada 2014 r. Parlament Węgier przyjął ustawę Prawo Podatkowe na 2015r., w ramach której wprowadził elektroniczny system kontroli przewozu transportem drogowym towarów objętych podatkiem VAT. Wprowadzenie tego systemu ma na celu zapobieganie nadużyciom podatkowym dotyczącym VAT.

System Kontroli Przewozu Transportem Drogowym Towarów (dalej: EKAER), zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. i obejmuje przewóz wszystkich towarów zarówno eksportowanych i importowanych na Węgry, jak i przewozy krajowe, niebędące przewozami na rzecz podmiotu ostatecznego. Każdy tego rodzaju transport może się odbywać tylko po zgłoszeniu go do odpowiedniego Urzędu Skarbowego (NAV) i otrzymaniu jego numeru rejestracji przez:

- odbiorcę, czyli zamawiający podmiot z siedzibą na Węgrzech (w przypadku importu na Węgry),
- nadawcę, czyli wysyłający podmiot z siedzibą na Węgrzech (w przypadku eksportu),
- w przypadku przewozów krajowych odbiorcę towaru (nie ostatecznego).

Rejestracja (https://ekaer.nav.gov.hu/) wymaga podania danych nadawcy, adresu miejsca załadunku, bądź danych kontaktowych, pod którymi powyższe dane będzie można uzyskać, dane odbiorcy, adres miejsca rozładunku, nazwy przewożonych towarów pod danym numerem EKAER, numer taryfy celnej, wagę, wartość bez VAT, cenę zakupu bądź koszty wytworzenia produktu, cel transportu drogowego.

Numer rejestracyjny pojazdu, który będzie realizował transport można podać po dokonaniu zgłoszenia i uzyskaniu numeru EKAER, jednak musi być podany przed rzeczywistym rozpoczęciem załadunku i uwidoczniony w dokumentacji EKAER.

Zgłoszenia transportu można dokonać już przed jego rzeczywistym odbyciem, jednak należy mieć pewność, aby numer EKAER był ważny dla danego transportu do czasu jego zakończenia. Numer EKAER jest ważny przez 15 dni od jego przyznania.

System EKAER nie obowiązuje na przejazdy tranzytowe przez teren Węgier.

W przypadku towarów przewożonych jednym transportem do różnych odbiorców każdy z odbiorców będzie musiał posiadać oddzielny numer EKAER dla jego części transportu tylko wtedy, jeżeli przekraczają one obowiązujące limity, o których mowa poniżej.

Nie jest obowiązkowe ubieganie się o numer EKAER (wyciąg):

- na przewóz ładunku składającego się wyłącznie z towarów akcyzowych,
- na towar przewożony dla podatnika w ramach jednego transportu zbiorczego wykonywanego przez jednego przewoźnika pojazdem objętym opłatą drogową, nienależący do kategorii towarów o wysokim stopniu ryzyka, jeśli jego masa nie przekracza 2500 kg (waga brutto) i jego wartość nie przekracza 5 mln HUF (wartość netto).
- na towar przewożony dla podatnika w ramach jednego transportu zbiorczego wykonywanego przez jednego przewoźnika pojazdem objętym opłatą drogową:

 a) należący do kategorii towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka, jeśli jego masa nie przekracza 500 kg lub wartość nie przekracza 1 mln HUF.

b) należący do kategorii towarów pozostałych o wysokim stopniu ryzyka, jeśli jego masa  nie przekracza 500 kg lub wartość nie przekracza 1 mln HUF.

Obowiązek rejestracji w systemie EKAER obejmuje również nieobjęty opłatą drogową transport towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka, jeśli w ramach jednego przewozu będzie transportowane więcej niż 500 kg tego typu towaru i będzie miał on wartość produkcyjną większą niż 1 mln HUF. W przypadku pozostałych towarów o wysokim stopniu ryzyka obowiązkiem rejestracji w systemie EKAER, objęty jest transport, w ramach którego jednym przewozem będzie transportowane więcej niż 500 kg tego typu towaru, bądź będzie miał on wartość produkcyjną większą niż 1 mln HUF. 

Dla przewozu towarów spożywczych i towarów pozostałych o wysokim stopniu ryzyka obowiązuje zabezpieczenie, bądź gwarancja bankowa.

Lista towarów spożywczych i pozostałych należących do grupy towarów o wysokim stopniu ryzyka znajduje się pod poniższym linkiem (weryfikacja według numerów taryfy celnej):

https://ekaer.nav.gov.hu/articles/view/a-nemzetgazdasagi-miniszter-51-2014-xii-31-ngm-rendelete-az-elektronikus-kozuti-aruforgalom-ellenorzo-rendszer-mukodesevel-osszefuggesben-a-kockazatos-termekek-meghatarozasaro

Powyższym obowiązkiem rejestracji są objęte głównie tzw. pierwsze miejsca składowania towarów (wg definicji podanej w Rozporządzeniu nr 3 (VII. 5.) z 2010 r. Ministerstwa Rozwoju Wsi).

W przypadku wykrycia nieprawidłowości wynikających ze stosowania EKAER od 2 marca br. na podmioty będzie nakładana grzywna w wysokości do 40% wartości towaru lub ewentualne zatrzymanie (a nawet zniszczenie) towaru. Do końca lutego stosowano wobec podmiotów jedynie pouczenia. Dopuszczalne jest 10% błędu w zgłoszeniu wagi lub wartości towaru. Dane dotyczące wartości towaru należy zglosić jedynie w przypadku towaru należącego do grupy towarów o wysokim stopniu ryzyka.

Obowiązkowi uzyskania numeru EKAER nie podlegają:

1/ transport odpadów objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na ich transport zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów,
2/ transport produktów przewożonych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na ich transport zgodnie z Ustawą o handlu metalem,
3/ przewóz substancji i mieszanek substancji zawartych w Par. 1 pkt 1 Ustawy nr XCV. z  2005 r. o lekach z przeznaczeniem dla człowieka i innych, o zmianach dla rynku obrotu lekami
4/ artykuły nadane jako przesyłka pocztowa zgodnie z Ustawą o usługach pocztowych.


Informacja z 7 stycznia 2015 roku

W związku z pytaniami kierowanymi do biura ZMPD informujemy, że rejestracji w systemie EKAER powinien dokonać wysyłający albo odbiorca towaru na Węgrzech i przekazać numer EKAER przewoźnikowi przed rozpoczęciem przewozu.

Posiadając ten numer przewoźnik uniknie ewentualnych dodatkowych kosztów wynikających z zatrzymania pojazdu do wyjaśnienia sprawy. Informujemy również, że w przypadku tranzytu przez Węgry lub w przypadku przewozów innych niż transporty towarów zakupionych w UE, dostawy wewnątrzwspólnotowe i pierwsze, podlegające opodatkowaniu zakupy realizowane przez klientów nie będących ich ostatecznymi konsumentami nie podlegają obowiązkowi zgłoszenia do systemu EKAER.

Wszystkie szczegółowe informacje znajdują się poniżej.


Informacja z 19 grudnia - przekazana przez MKFE

Węgierskie Ministerstwo Gospodarki zaproponowało zmianę legislacji dotyczącej podatku VAT. Poniżej przekazujemy informację uzupełniającą z węgierskiego stowarzyszenia przewoźników drogowych MKFE.
 
Zmiana wprowadza obowiązek raportowania przewozu wykonanego transportem drogowym.

Elektroniczny Drogowy System Kontroli Transportu (EKAER) zostanie uruchomiony w celu ułatwienia służbom podatkowym śledzenie towarów transportowanych na terenie Węgier. Celem systemu jest wyeliminowanie nadużyć podatkowych.

Od 1 stycznia 2015 r. transporty towarów zakupionych w UE, dostawy wewnątrzwspólnotowe i pierwsze, podlegające opodatkowaniu zakupy realizowane przez klientów nie będących ich ostatecznymi konsumentami mogą być realizowane jedynie przez podatników posiadających numer identyfikacyjny EKAER, generowany przez Elektroniczny System Kontroli Przemieszczania Towarów po Drogach Publicznych (EKAER).   

W celu uzyskania numeru EKAER podatnik (którym może być wysyłający lub odbierający w zależności od rodzaju transportu) będzie zobowiązany do elektronicznego raportowania danych dotyczących tego transportu w systemie EKAER administrowanym przez węgierskie służby podatkowe.

Numer EKAER dotyczy jednego transportu i jest ważny przez 15 dni od daty jego wydania.

Nie ma potrzeby wnioskowania o numer EKAER i wysyłania wymaganych danych w przypadku transportów, niepodlegających obowiązkowi opłaty drogowej, tj. gdy waga pojazdu nie przekracza 3,5 tony (*z jednym wyjątkiem patrz pkt. C)

W celu uzyskania numeru EKAER należy przesłać elektronicznie w systemie następujące dane: 
1.Dane i numer VAT wysyłającego
2.Adres, gdzie przewoźnik przejmuje towary
3.Dane i numer VAT odbiorcy
4.Adres dostawy towarów
5.W przypadku wewnątrzunijnych zakupów towarów uznanych za wysokiego ryzyka  - dane i numer VAT adresata towarów, jeśli to nie odbiorca przejmuje towar od przewoźnika,
6.W przypadku wewnątrzunijnych zakupów towarów – numer telefonu i adres e-mail odpowiedzialnej za raportowanie daty przywozu towarów,
7.W przypadku wewnątrzunijnych dostaw towarów – numer telefonu i adres e-mail osoby upoważnionej za raportowanie daty wysyłki towarów
8.Opis, kod towaru i jego waga
9.Powód przewozu towarów, np. zakup towarów, wysyłka wewnątrzwspólnotowa, przewóz towarów własnych itd.
10.Wartość towarów netto
11.Numer rejestracyjny środka transportu
12.Data przybycia do miejsca przeznaczenia w przypadku wewnątrzwspólnotowych zakupów towarów i  pierwszego, podlegającego opodatkowaniu zakupu realizowanego przez klientów nie będących ich ostatecznymi konsumentami
13.Data - kiedy przewoźnik przejmuje towary w przypadku wewnątrzwspólnotowego zakupu

A.Następujące zasady będą miały zastosowanie w przypadku wewnątrzwspólnotowych zakupów towarów, włączając przewóz na Węgry towarów własnych:

- odbiorca jest zobowiązany uzyskać numer EKAER i przesłać dane wskazane powyżej w punkcie 1-11 dotyczące transportu prze jego rozpoczęciem,
- odbiorca jest zobowiązany przekazać przewoźnikowi numer EKAER przed rozpoczęciem transportu,
- data dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia (punkt 12) musi być wysłana w ciągu 15 dni od dnia wydania numeru EKAER przez odbiorcę lub osobę, która otrzyma towary od przewoźnika.

Następujące zasady będą miały zastosowanie  w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, włączając wywóz z Węgier towarów własnych:
- wysyłający towary jest zobowiązany uzyskać numer EKAER I przesłać dane z punktów 1-11 dotyczące transport przed jego rozpoczęciem
- wysyłający jest zobowiązany przekazać przewoźnikowi numer EKAER przed rozpoczęciem transportu,
- data dostawy towarów do miejsca przeznaczenia (punkt 12) musi być przekazana w ciągu 15 dni od dnia wydania numeru EKAER przez wysyłającego lub osobę, która przekazała towary przewoźnikowi.
 
B.Następujące zasady będą miały zastosowanie w przypadku pierwszego, podlegającego opodatkowaniu zakupu realizowanego przez klientów nie będących ich ostatecznymi konsumentami (transporty B2B na Węgrzech):

- wysyłający towary jest zobowiązany uzyskać numer EKAER I przesłać dane z punktów 1-11 dotyczące transport przed jego rozpoczęciem
- wysyłający jest zobowiązany przekazać przewoźnikowi numer EKAER przed rozpoczęciem transportu,
- data dostawy towarów do miejsca przeznaczenia (punkt 12) musi być przekazana w ciągu 15 dni od dnia wydania numeru EKAER przez odbiorcę.

C.Następujące zasady będą miały zastosowanie w przypadku przewozu ryzykownych towarów spożywczych lub innych towarów ryzykownych:

- ryzykowne towary spożywcze i inne towary ryzykowne zostaną wskazane w przepisach odrębnych,
- w przypadku towarów ryzykownych numer EKAER będzie przydzielany jedynie osobom wpisanym na właściwe listy, które złożą stosowne zabezpieczenie w celu zagwarantowania swoich zobowiązań podatkowych.
- zabezpieczenie nie będzie wymagane od osób wskazanych na listach uznanych płatników.
- numer EKAER i dane będą wymagane również w przypadku pojazdów nieobjętych opłatami drogowymi, tj. poniżej 3,5 tony w przypadku przewozu towarów spożywczych wysokiego ryzyka w ilości większej niż 200kg lub wartości produkcyjnej większej niż 250 000 HUF.
- numer EKAER i dane będą wymagane również w przypadku pojazdów nieobjętych opłatami drogowymi, tj. poniżej 3,5 tony w przypadku przewozu towarów wysokiego ryzyka w ilości większej niż 500 kg lub wartości produkcyjnej większej niż 1 000 000 HUF.
Jeśli podatnik nie wypełni swego obowiązku raportowania, przewożone towary zostaną uznane za towary o niepotwierdzonym pochodzeniu i będą podlegały każe w wysokości  40% ich wartości towarów i przejęte w części odpowiadającej wysokości tej kary.

Źródło: MKF Węgry
Opr. DTR/ZMPD/JP


Informacja z 17 grudnia - przekazana przez IRU

1 stycznia 2015 r. zacznie funkcjonować na Węgrzech system EKAER (Electronic Road Transport Control System). Zadaniem systemu będzie umożliwienie węgierskiej administracji celnej i podatkowej kontrolę przewozów towarowych na Węgrzech.
Poniżej przekazujemy szczegóły informacji, jaką otrzymaliśmy od IRU – Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego.

System dotyczyć będzie każdego przewozu drogowego pojazdem o masie powyżej 3,5 tony z innych państw UE na Węgry i z Węgier do innych państw UE.  
Uwaga: system EKAER będzie miał także zastosowanie dla pojazdów poniżej 3,5 tony w przypadku przewozu towarów o wysokim stopniu ryzyka w ilości powyżej 500 kg lub wartości 1 000 000 HUF.

System będzie obowiązywać głównie nadawców i odbiorców towarów, którzy będą zobowiązani do raportowania w systemie elektronicznym każdego przewozu do/z Węgier. Elektroniczne raporty będą musiały zawierać, oprócz ogólnych informacji dotyczących danego przewozu, także numer rejestracyjny pojazdu realizującego ten przewóz. Każdy transport będzie mógł się odbywać po wcześniejszym zgłoszeniu - na 15 dni przed przewozem do odpowiedniego urzędu skarbowego, w okresie do 15 dni po otrzymaniu numeru EKAER.

Pomimo faktu, że przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku stosowania systemu EKAER, może ich ten obowiązek dotyczyć w dwóch sytuacjach: w przypadku przewozu towarów w ilości handlowej i w przypadku, gdy nadawca i odbiorca nie wywiązują się ze swego obowiązku raportowania.

W pierwszej sytuacji prawo węgierskie zakłada, że administracja celna i podatkowa może wymagać w przypadku przewozu towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka lub towarów w ilości handlowej, złożenia stosownej deklaracji przez przewoźnika, nadawcę i odbiorcę. Deklaracja ta musi zawierać opis i ilość przewożonego towaru, opis i numer rejestracyjny pojazdu, dokument dotyczący towaru i adres miejsca rozładunku, numer EKAER i, gdy miejsce rozładunku nie jest siedzibą czy oddziałem osoby płatnika VAT, tytuł rozporządzania tym miejscem.

Lista towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka nie jest jeszcze znana, jednak wiadomo, że dotyczyć będzie towarów transportowanych w ilości większej niż 200 kg lub wartości produkcyjnej większej niż 250 tysięcy HUF.
Druga sytuacja przewiduje, że w sytuacji, gdy odbiorca i nadawca nie wypełnią swego obowiązku raportowania, służby celne i podatkowe mogą, poza nałożeniem na odbiorcę lub nadawcę kary w wysokości 40% wartości towarów, przejąć towary do wysokości kary, nałożyć zamknięcia na pojazd i dokonać jego unieruchomienia. W takiej sytuacji, za błędy odbiorcy czy nadawcy może niestety odpowiadać przewoźnik.

Zwracamy uwagę, że ze względu na przewidziane sankcje dla przewoźnika zasadnym jest, aby wymagać od nadawcy/zleceniodawcy przekazania nr EKAER dotyczącego planowanego przewozu.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi zakresu funkcjonowania systemu EKAER - ZMPD zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o ich wyjaśnienie ze stroną węgierską (kopia pisma poniżej). Wszystkie nowe informacje w tym zakresie będziemy na bieżąco umieszczać na naszej stronie internetowej.

Opr. ZMPD/DTR/JP

Źródło: IRU

     
# Tagi użyte w informacji:
Węgry




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD