ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2016-11-22

FTD: o konkurencji i kontrolowaniu



SEKCJA

Obradujące w środę 16 listopada 2016 r. Forum Transportu Drogowego skupiło swoją uwagę na omówieniu propozycji działań mających na celu ochronę uczciwej konkurencji pomiędzy firmami świadczącymi usługi transportowe.

 

Jako problem wskazywano przywóz paliwa zza wschodniej granicy. Konieczna jest kontrola, zwłaszcza przewoźników z Rosji i Białorusi, który próbują wjeżdżać na terytorium UE z pełnymi zbiornikami. Dotyczy to przede wszystkim przejścia polsko-litewskiego w Budzisku. Tylko regularne i nieuchronne kontrole mogą powstrzymać nieuczciwych przewoźników, którzy potrafią wjechać do Polski ze zbiornikami zawierającymi nawet dwa tysiące litrów oleju napędowego – powiedział prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński. Mając to na uwadze wysunięto postulat wyznaczenia strzeżonych przejść granicznych (np. w Koroszczynie), przez które będą mogli przekraczać granicę kierowcy firm transportowych z państw spoza Unii Europejskiej, z jednoczesnym przeprowadzaniem obowiązkowych kontroli ilości wwożonego paliwa. Jan Buczek przypomniał, że w ZMPD obowiązuje uchwała Zebrania Ogólnego Delegatów, która obliguje władze Zrzeszenia do starań o całkowite zniesienie limitów wwozu paliwa. To uniemożliwia  podejmowanie przez władze ZMPD jakichkolwiek przeciwnych działań.
Innym przejawem nieuczciwej konkurencji jest brak posiadania - wymaganych przez prawo - baz transportowych. Uczestnicy Forum zwrócili uwagę, że urzędnicy wydający licencje na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy rzeczy opierają się tylko i wyłącznie na oświadczeniach przewoźników o posiadaniu tych baz. Szefowie organizacji transportowych domagali się od Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzania wyrywkowych kontroli w zakresie spełniania wymogu posiadania bazy w przypadku przedsiębiorców mających już uprawnienia do prowadzenia transportu drogowego oraz obowiązkowych kontroli w przypadku tych, którzy dopiero ubiegają się o wydanie licencji. Dyrektor Departamentu Transportu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa Bogdan Oleksiak zgodził się z tymi postulatami, jednak  dostrzegł trudności w realizacji dodatkowych zadań przez ITD.
Zgodził się także z brakiem odpowiedniej kontroli zagranicznych kierowców. – Dziś kontrolowanych jest jedynie 4 proc. przewozów. Możemy porozmawiać o podniesieniu tej liczby do 10 procent, lecz bez systemowych zmian niczego więcej nie da się uzyskać – powiedział przedstawiciel ministerstwa. Zwrócił uwagę na fakt, że w obecnym stanie kadrowym Inspekcja Transportu Drogowego nie jest w stanie zwiększyć swojej aktywności na tym polu. – Naprawdę nie wszystko zależy wyłącznie od nas – powiedział dyr. Oleksiak. - Kontrole są prowadzone w miarę naszych możliwości – wtórował mu Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
Szefowie firm transportowych domagali się także uruchomienia elektronicznego systemu kontroli zezwoleń od 1 stycznia 2017 r., a do tego czasu wprowadzenia 24-godzinnych kontroli ITD na przejściu w Budzisku, a także wprowadzenia przepisów, które umożliwiałyby dokonywanie załadunku dopiero po okazaniu przez kierowcę odpowiedniego zezwolenia na kraje trzecie.
Rozgoryczenie przewoźników wywołał błyskawiczny tryb procedowania mającej wejść w życie już 1 stycznia 2017 r. ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, którego jednym z elementów jest monitoring wszystkich realizowanych transportów i to na koszt przewoźników, wynoszący ok. 300-500 zł miesięcznie. Dyr. Oleksiak poinformował o przekazaniu ministrowi finansów uwag i wątpliwości resortu infrastruktury i budownictwa do projektu ustawy przypominając jednocześnie, że może on jeszcze ulec daleko idącym zmianom.
Dużo czasu poświęcono także na omówienie sytuacji związanej z aktualną sytuacją polskich przewoźników realizujących przewozy do krajów UE. Prezes firmy Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński domagając się od polskiego rządu wniesienia skargi do Trybunału Sprawiedliwości w sprawie MiLoG-u i ustawy Loi Macron, zwrócił uwagę na wyjątkowe zagrożenie, jakim są trwające prace nad rewizją dyrektywy o delegowaniu pracowników, co może drastycznie podnieść koszty działalności polskich przewoźników. Ostrzegał, że jeśli prawo w tym kształcie wejdzie w życie, wiele firm, zwłaszcza rodzinnych, nie utrzyma się na rynku lub wejdzie w czarną strefę.
Niejako w odpowiedzi prezes Jan Buczek przedstawił uczestnikom Forum działania ZMPD mające na celu przeciwdziałanie francusko-niemieckiemu protekcjonizmowi, m.in. zawiązanie koalicji 11 państw i wystosowanie sprzeciwu do Komisji Europejskiej. Prezes ZMPD poinformował także o powołaniu przedstawicielstwa Zrzeszenia w Brukseli. Zadaniem przedstawiciela Piotra Szymańskiego będą szeroko rozumiane działania lobbingowe.
Podczas spotkania dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Tadeusz Wilk omówił szczegóły dotyczące niedawnych negocjacji ze stroną rosyjską, które dotyczyły limitu zezwoleń na 2017 rok. Przypomnijmy, że ostatecznie polscy przewoźnicy otrzymają 48 tys. zezwoleń do i z krajów trzecich oraz 142 tys. zezwoleń dwustronnych i tranzytowych, co uznano za sukces, zwłaszcza jeśli chodzi o tę pierwszą liczbę.
Na zakończenie Forum Maciej Wroński przedstawił raport dotyczący rynku pracy kierowców z którego wynika, że w tym zawodzie brakuje dziś ok. 100 tys. osób. Mimo to, paradoksalnie, państwo nie chce wydawać pieniędzy na szkolenie młodych ludzi na kat. C+E ze względu na stosunkowo wysokie koszty z tym związane. W tym roku, dzięki staraniom ZMPD, ruszyły wreszcie pierwsze klasy kształcące w zawodzie kierowca-mechanik, lecz po pierwsze na owoce ich pracy trzeba będzie poczekać kilka lat, po drugie zaś jest to, na razie, kropla w morzu potrzeb.

Opr. ZMPD/PG

SEKCJA
     
# Tagi użyte w informacji:
FTDforum transportu drogowego




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD