INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
25 stycznia br. w Brukseli odbyło się spotkanie grupy roboczej IRU ds. Transportu Pasażerskiego (CTP), w sprawie przygotowania wspólnego stanowiska wobec planowanych nowych regulacji unijnych w zakresie transportu drogowego. Uczestniczył w nim przedstawiciel ZMPD w Brukseli.
Omawiano przede wszystkim kwestię planowanych zmian Rozporządzenia 1073/2009 dotyczącego zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Uczestnicy spotkania co do zasady zgodzili się z utrzymaniem dotychczasowych zapisów, które otworzyły rynek europejski na wolną konkurencję w zakresie międzynarodowego przewozu drogowego osób oraz warunków, na jakich przewoźnicy niemający siedziby w danym państwie członkowskim mogą świadczyć w nim usługi transportu krajowego (kabotaż). Jednocześnie uznali, iż ewentualne zmiany powinny dotyczyć dalszych uproszczeń. Pokreślono także, iż skorzystanie z przewidzianego w rozporządzeniu prawa państwa członkowskiego do odmowy wydania licencji na przewóz, jeśli ta usługa poważnie wpłynęłaby na rentowność porównywalnej usługi o charakterze publicznym, powinno być każdorazowo bardzo szczegółowo uzasadnione.
W zakresie dostępu do zawodu przewoźnika uczestnicy przedyskutowali problem przewozów realizowanych przy użyciu samochodów do 9 osób. W większości krajów kwestia te nie stanowi problemu, choć zwrócono uwagę na dużą liczbę przewozów realizowanych w ten sposób na przykład między Polską a Belgią, czy Luksemburgiem i Portugalią. Mimo że praktyka ta nie zaburza dotychczas europejskiego rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich, zwrócono uwagę na związany z nią problem bezpieczeństwa – przede wszystkim brak zasad regulujących czas pracy kierowcy. Kwestia ta będzie podniesiona przez IRU na szczeblu UE, choć jest jeszcze zbyt wcześnie na podawanie jakichkolwiek konkretnych rozwiązań.
Największe emocje wywołała dyskusja na temat kwestii objęcia transportu międzynarodowego zasadami delegowania oraz działań protekcjonistycznych wprowadzanych w kolejnych krajach członkowskich – ostatnio w Austrii. Uczestnicy spotkania (w tym między innymi Niemcy, Belgowie, Francuzi i Duńczycy) opowiedzieli się za natychmiastowym zaniechaniem ww. praktyk oraz wyłączeniem transportu pasażerskiego z zasad delegowania. Ich zdaniem w dyrektywie 96/71 brak jest jakichkolwiek przesłanek do uznania pracy kierowcy autokaru realizującego transport międzynarodowy jako delegowanie. Jednocześnie żaden z dyskutantów nie spotkał się z praktyką tworzenia w tym sektorze firm - skrzynek pocztowych, a przykłady łamania zasad kabotażu w transporcie pasażerów uznane zostały za zjawisko marginalne. Z tego względu praktyka rządu austriackiego uznana została za przykład szkodliwej biurokracji, która uderza w zasady wolnego świadczenia usług w Europie.
ZMPD od dawna podnosiło kwestię nielegalności i szkodliwości tych przepisów, ale ponieważ początkowo wszyscy postrzegali je tylko przez pryzmat płacy minimalnej, te argumenty były często ignorowane. Dopiero zasady wprowadzone przez Austrię pokazały wszystkim, jak szkodliwa jest ta praktyka.
Ustalono, że przedstawiciele europejskich organizacji międzynarodowego transportu pasażerskiego opracują wspólne stanowisko, w którym zaprotestują przed obejmowaniem przewozów określonych w rozporządzeniu 1073/2009 zasadami delegowania i zaapelują o przedstawienie przez Komisję Europejską nowych rozwiązań, które zakończą protekcjonistyczne praktyki poszczególnych państw.
Opr. PSz
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.