INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Polski transport potrzebuje systemu kształcenia kierowców z prawdziwego zdarzenia, uznali wspólnie przedstawiciele ZMPD i Krajowej Sekcji Transportu NSZZ „Solidarność”, którzy spotkali się na kolejnych rozmowach konsultacyjnych.
W ocenie ZMPD, całkowity brak szkół publicznych kształcących kierowców kategorii C i C+E, to głęboka patologia. W Polsce działa ponad 90 tysięcy firm transportowych. ZMPD od wielu lat zabiega o odbudowanie sytemu kształcenia kierowców, jednak skutki tych starań nie są zadawalające.
Przedstawiciele „Solidarności” byli zaskoczeni faktem, ze w szkołach ponadgimnazjalnych w obecnym roku szkolnym powstało ponad 40 klas o profilu kierowca-mechanik a mimo to Ministerstwo Edukacji Narodowej nie chce przyznać im prawa do kształcenie na kategorię „C”. Nauka kończy się uprawnieniami do prowadzenia samochodów osobowych i dostawczych. Obie strony będą współpracować, żeby zmienić ten stan rzeczy.
Członek Zarządu ZMPD Jerzy Szepietowski zaprosił przewodniczącego KST NSZZ „Solidarność” Tadeusza Kucharskiego na konferencję poświęconą kształceniu kierowców, która odbędzie się 8 marca w Gostyninie.
Ważnym tematem konsultacji był wiek emerytalny kierowców. Obecne zasady, przyznające prawo do wcześniejszej emerytury jedynie kierowcom transportu miejskiego, nie są prawidłowe. Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym są narażeni na długotrwałe pobyty z dala od domu, noclegi w kabinach oraz pracę w zmieniających się warunkach. Prowadzą pojazdy poruszające się po autostradach ze znacznymi prędkościami, zobowiązani są do uczestniczenia w czynnościach związanych z załadunkiem i rozładunkiem. Nieobjęcie również tej grupy zawodowej przepisami o wcześniejszych emeryturach jest całkowicie niezrozumiałe. Z wielu względów, w tym związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Najtrudniejszym tematem rozmów okazały się, z oczywistych względów, płace kierowców. „Solidarność” zapowiada, że 27 marca przedstawi projekt zmian struktury wynagradzania kierowców. Związkowcom chodzi o takie zmiany, aby jak największa część kosztów zatrudnienia kierowcy wpływała na jego przyszłą emeryturę. ZMPD stoi na stanowisku, że kierowcom należą się godziwe pieniądze, wyższe niż płace w innych branżach, ale obecnie nie można wprowadzać zmian, które podniosą koszty zatrudnienia. W chwili, kiedy polski transport międzynarodowy atakowany jest restrykcyjnymi przepisami w Niemczech, Francji i innych krajach „starej” UE, dodatkowe podnoszenie kosztów zatrudnienia oznacza utratę rynku europejskiego. Odbije się to nie tylko na interesach przewoźników, uderzy również w polskich kierowców.
Poprzednie spotkanie przedstawicieli ZMPD i "Solidarności" odbyło się 29 listopada 2016 r.
Informacja własna ZMPD. Opr. SJ
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.