INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Pracodawcy i pracownicy powinni jak najszybciej dojść do porozumienia w sprawie systemu wynagradzania kierowców, aby wzmocnić argumenty rządowych negocjatorów w Brukseli - apeluje wiceminister Jerzy Szmit.
Ponad trzygodzinne spotkanie przedstawicieli pracowników, pracodawców i rządu, czyli Trójstronnego Zespołu do spraw Transportu Drogowego, które odbyło się 26 czerwca 2017 roku, nie zakończyło się powzięciem konkretnych rozwiązań.
Współprzewodniczący Zespołu Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu ZMPD, podkreślił, że przygotowując propozycję sposobu wynagradzania kierowców należy pamiętać, że nie robi się tego na dziś, ale z perspektywą na lata. - Musimy zatem uwzględniać różne warunki pracy spotykane na różnych kierunkach, a także rozwój nowych technologii, które zmienią pracę kierowców oraz służb kontrolnych - dodał Wilk.
Związki zawodowe pozostały przy swojej propozycji wynagrodzenia kierowców. Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Tadeusz Kucharski przyznał: doskonale wiemy, że kierowcy zarabiają po 6-9 tys. zł, ale 70 proc. z tego jest nieozusowane. - Chodzi nam o odwrócenie proporcji i lepsze zabezpieczenie społeczne – wyjaśnił T. Kucharski. Wspomniał także o braku kilku innych uregulowań i konieczności całościowego podejścia do zmian w prawie pracy.
Pracodawcy są przeciwni sektorowej płacy minimalnej dla kierowców. Wojciech Paprocki przypomniał, że nowe technologie umożliwiają dokładne kontrole kierowców i pracodawców. Brakuje jedynie regulacji. Podkreślił, że trzeba pamiętać o kierowcach jeżdżących poza kraje unijne.
Maciej Wroński przypomniał, że UE przygotowuje nową dyrektywę o pracownikach delegowanych. Te propozycje przewidują objęcie zagranicznymi systemami zabezpieczenia społecznego po dwóch latach pracy za granicą.
Leszek Luda uważa, że przepisy powinny być tak skonstruowane, aby wyeliminować firmy patologiczne. Dlatego według Ludy wskazana dyskusja o sposobie prowadzenia kontroli.
Przewodniczący obradom komisji wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit apelował o porozumienie, przypominając, że najważniejsze rozmowy toczą się w Komisji Europejskiej. – Proszę o argumenty dla nas, które będziemy mogli przedstawić KE. Jeżeli pokażemy, że doszliśmy do porozumienia, to nie będzie mowy o dumpingu społecznym i nasze stanowisko będzie mocniejsze – tłumaczył Jerzy Szmit.
Wiceminister Szmit uważa, że nie ma czasu na nowelizację całokształtu prawa pracy. – Negocjacje w KE już się toczą i nasze argumenty powinny jak najszybciej wspomóc polskich negocjatorów – zakończył.
Opr. ZMPD/RP
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.