INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Budapeszcie informuje, że wobec zastrzeżeń zgłaszanych przez organizacje i stowarzyszenia transportowe, jak również rozbieżność stanowisk węgierskiego Ministerstwa Gospodarki Narodowej i m.in. Stałego Przedstawicielstwa Węgier przy UE w Brukseli, na temat objęcia zagranicznych firm transportowych zakresem przedmiotowym węgierskich regulacji o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (wdrożenie dyrektywy 2014/67/UE oraz 96/71/WE) – w tym obowiązkiem raportowania przypadków delegowania pracowników, WPHI Ambasady RP w Budapeszcie ponownie zwrócił się do węgierskiego MGN o zajęcie stanowiska w przedmiotowej kwestii.
Otrzymał w odpowiedzi poniżej cytowane oświadczenie strony węgierskiej:
„Nawiązując do Państwa zapytania uprzejmie informujemy, że Węgry dokonały transpozycji przepisów dyrektywy 2014/67 / UE w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników, w tym artykułu 9 (1), b), jednakże transport nie jest wyraźnie wskazany w tekście przedmiotowych aktów prawnych.
Pomimo że akty transponujące nie wykluczają wyraźnie sektora transportu z zakresu stosowania omawianych przepisów, w opinii Węgier, transport drogowy (w tym kabotaż) nie wchodzi w zakres stosowania dyrektywy w sprawie delegowania pracowników - uważamy że stosowanie wymogów dotyczących delegowania pracowników do sektora transportowego nie jest ani możliwe, ani właściwe.
W związku z powyższym, w przypadkach, w których pojazd przejeżdża przez terytorium Węgier bez jakiejkolwiek aktywności mogącej stanowić delegowanie, nowo przyjęte przepisy nie mają zastosowania. Jednakże w przypadku delegowania do pracowników zastosowanie będą miały obowiązujące przepisy”.
Powyższe oznacza, że nastąpiła zmiana węgierskiego stanowiska przedstawionego w dniu 9 sierpnia br.
Węgierskie Ministerstwo Gospodarki Narodowej – odpowiedzialne za prowadzenie rejestru zagranicznych pracowników delegowanych – nie wymaga już zgłaszania do w/w rejestru usług transportowych realizowanych przez polskie firmy na terenie Węgier.
W odniesieniu do pozostałych usług obowiązek zgłoszenia faktu delegowania pracowników pozostaje bez zmian.
ZMPD podjęło interwencje w tej sprawie już w momencie, gdy pod koniec lipca dotarły pierwsze informacje z Węgier, które wskazywały na objęcie zagranicznego transportu węgierską płacą minimalną wraz z obciążeniem przewoźników dodatkowymi obowiązkami biurokratycznymi.
Przede wszystkim potrzebne były konkretne i wiarygodne informacje, bo administracja węgierska ich nie przekazała. Przepisy weszły w życie już 8 lipca, nakładając na zagraniczne przedsiębiorstwa, świadczące usługi na terenie Węgier, obowiązek zgłoszenia delegowania pracowników w terminie do 31 sierpnia br. Stowarzyszenie przewoźników na Węgrzech (MKFE), z którym się skontaktowaliśmy, takich informacji nie miało, więc nie potrafiło ani potwierdzić, ani zaprzeczyć, czy nowe przepisy będą miały zastosowanie do kierowców w transporcie międzynarodowym. Równocześnie podjęty przez nas kontakt z Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Budapeszcie przyniósł jednak potwierdzenie tych niekorzystnych informacji.
3 sierpnia ZMPD w piśmie do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zaapelowało o podjęcie przez przedstawicieli rządu działań przeciwko wprowadzeniu węgierskich regulacji, podobnie jak w przypadku Niemiec i Francji.
ZMPD konsekwentnie uznaje, że takie uregulowania nie mogą dotyczyć pracowników mobilnych, jakimi są kierowcy pojazdów w międzynarodowym transporcie drogowym. Węgry i Włochy byłyby kolejnymi państwami, które korzystając z precedensowych działań rządów Niemiec oraz Francji i braku zdecydowanej reakcji Komisji Europejskiej, próbują wprowadzać podobne regulacje prawne w zakresie międzynarodowych przewozów drogowych.
Przez 2 tygodnie nie udało się dotrzeć do jednoznacznego, wiarygodnego węgierskiego komunikatu. Stanowisko Węgier nie było jasne wobec rozbieżności informacji od węgierskiego Ministerstwa Gospodarki Narodowej i Stałego Przedstawicielstwa Węgier przy UE w Brukseli.
Dopiero 17 sierpnia kolejna informacja WPHI z Budapesztu w tej sprawie przyniosła rozstrzygnięcie problemu - węgierskie przepisy nie dotyczą zagranicznych kierowców. Tę informację przekazaliśmy Państwu już chwilę po jej ukazaniu się na stronie internetowej WPHI.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.