ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2016-08-30

Włochy – Polska: z jakim zezwoleniem



SEKCJA

Przekazujemy informacje dotyczące wymagań włoskich władz celnych w przewozach między Polską a Włochami.

 

Jest to efekt działań ZMPD, które wspólnie ze stowarzyszeniami przewoźników z Litwy (Linava), Łotwy (Lativijas Auto) i Estonii (ERAA) wystąpiło z interwencją do Violety Bulc, unijnej komisarz ds. mobilności i transportu,  o czym informowaliśmy wcześniej na naszej stronie. Pisemna interwencja  dotyczyła problemów pojawiających się przy wykonywaniu przewozów z Włoch do Polski i również do innych państw UE. Zdaniem stowarzyszeń włoskie służby kontrolne nieprawidłowo interpretują przepisy i w przypadkach, gdy z dokumentów handlowych wynika, że kupującym towar jest firma spoza Unii Europejskiej, wymagają od przewoźników posiadania zezwolenia EKMT. Także w przypadku, gdy z dokumentacji przewozowej wynika, że miejsce załadunku jest we Włoszech, a rozładunku w Polsce lub innym państwie UE.
 

Ponadto ZMPD skierowało prośbę o podjęcie tej sprawy do europosłów Kosmy Złotowskiego i Tomasza Poręby.

Poniżej zamieszczamy:
- pisemne wystąpienie europosłów do Komisji Europejskiej,
- odpowiedź komisarz Violety Bulc,
- pismo 4 stowarzyszeń do V. Bulc - w załączeniu.

 


 

Pytanie wymagające odpowiedzi pisemnej P-005470/2016 do Komisji
art. 130 Regulaminu
Kosma Złotowski (ECR) oraz Tomasz Piotr Poręba (ECR)

 

Przedmiot: Wymagania władz celnych Republiki Włoskiej w stosunku do firm przewozowych z Polski a przepisy rozporządzenia nr 1072/2009

Przewóz towarów między państwami członkowskimi UE jest regulowany rozporządzeniem nr 1072/2009 i Konwencją o umowie międzynarodowego listu przewozowego z 1956 roku. Na podstawie tych przepisów licencja wspólnotowa oraz międzynarodowy list przewozowy (CMR) są dokumentami wystarczającymi do poświadczenia odpowiednim władzom relacji, w jakiej wykonywany jest międzynarodowy przewóz towaru w UE.

Zgodnie z informacjami, jakie otrzymujemy od firm przewozowych z Polski, władze celne Republiki Włoskiej uznają te dokumenty za niewystarczające w części przypadków przewozów bilateralnych między Włochami a Polską i żądają dodatkowego zezwolenia (kr–3) upoważniającego do wywozu towarów do krajów trzecich.

1. Czy takie działania włoskich władz w sytuacji, gdy miejscem załadunku i rozładunku towarów są odpowiednio Włochy i Polska, natomiast ostatecznym odbiorcą w multimodalnym łańcuch dostaw jest np. klient z Rosji, są zgodne z rozporządzeniem PE i Rady nr 1072/2009?

2. Czy według Komisji właściwymi dokumentami do oceny tej sytuacji dla władz celnych są informacje o miejscu załadunku i rozładunku towarów zamieszczone w CMR, czy też dokumenty handlowe i celne przesyłki, w których wpisany jest kraj docelowego odbiorcy?

3. Czy zdaniem Komisji przy ocenie tego rodzaju sytuacji przez włoskie władze celne powinien mieć znaczenie fakt, że transport przesyłki do kraju trzeciego, po przywiezieniu towaru z Włoch do Polski, jest realizowany przez różne firmy transportowe, w tym firmy mające swoją siedzibę poza UE?

 


 

Odpowiedź udzielona przez komisarz Violetę Bulc w imieniu Komisji
 

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009(1) rozporządzenie to stosuje się do międzynarodowego przewozu drogowego towarów realizowanego na terytorium UE. W przypadku przewozu z państwa członkowskiego do państwa trzeciego i z powrotem rozporządzenie to nie stosuje się do części przejazdu na terytorium państwa członkowskiego załadunku lub rozładunku, tak długo jak niezbędna umowa pomiędzy Unią a danym państwem trzecim nie zostanie zawarta.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 przewóz międzynarodowy oznacza przejazd pojazdu z ładunkiem, gdy miejsce wyjazdu i miejsce przyjazdu znajdują się w dwóch różnych państwach członkowskich; w lit. b) tego samego artykułu precyzuje się, że może to być również przejazd pojazdu z ładunkiem z państwa członkowskiego do państwa trzeciego lub w odwrotnym kierunku.

Na podstawie informacji przekazanych przez szanownych Panów Posłów nie jest możliwe wyciągnięcie ostatecznych wniosków na temat przedmiotowego przypadku. Wydaje się jednak, że opisana sytuacja odpowiada pojęciu transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1072/2009, ponieważ pojazdy są załadowywane we Włoszech i wyładowywane w Polsce. Tego typu usługi transportowe zostały zliberalizowane w Unii Europejskiej rozporządzeniem (WE) nr 1072/2009 i nie wymagają zezwolenia. Komisja już wcześniej zwróciła się do władz włoskich w tej kwestii i podejmie odpowiednie działania, jeśli będzie to konieczne.

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (wersja przekształcona), (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 72).

SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo 4 stowarzyszeń do kom. V. Bulcpobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD