INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Wśród licznych gości – wysokiej rangi przedstawicieli władz krajowych, posłów do Parlamentu Europejskiego oraz słowackich przewoźników – znaleźli się także reprezentanci zrzeszeń transportu drogowego z krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz partnerzy z Niemiec i Francji. ZMPD podczas wydarzenia reprezentował przedstawiciel ZMPD w Brukseli Piotr Szymański.
Mimo iż tematyka forum w założeniu obejmowała szerokie spektrum tematów związanych z rynkiem przewozów drogowych na Słowacji i w Unii Europejskiej, większość wystąpień zdominowała kwestia Pakietu Mobilności, nad którym prace wchodzą powoli w decydującą fazę. Właśnie tej problematyce poświęcił znaczącą część wystąpienia m.in. przewodniczący CESMAD Slovakia Pavol Jancovic. Krytycznie wypowiedział się nie tylko na temat protekcjonistycznych praktyk stosowanych przez niektóre kraje Europy Zachodniej, lecz także wyraził rozczarowanie niezdecydowaną jego zdaniem postawą IRU. Odpowiadając na ten zarzut przewodniczący IRU Christian Labrot zwrócił uwagę, iż wobec obecnego podziału branży na zwolenników i przeciwników zastosowania dyrektywy o delegowaniu pracowników trudno oczekiwać, by IRU była w stanie wypracować w tym obszarze jednolite i silne stanowisko. Podkreślił równocześnie, że organizacja dokłada wszelkich starań, aby w możliwie najlepszym stopniu reprezentować interesy sektora.
Pewne kontrowersje wywołało także wystąpienie przewodniczącego niemieckiego zrzeszenia BGL Adalberta Wandta. Wyraził on rozczarowanie wypowiedziami niektórych prelegentów, zarzucających krajom takim jak Niemcy praktyki niezgodne z zasadami wolnego rynku. W jego opinii wspólne debaty powinny opierać się na wzajemnym szacunku i zrozumieniu drugiej strony. Zauważył ponadto, że niemieckim przewoźnikom zależy jedynie na ochronie ich własnego rynku przed nieuczciwą konkurencją ze strony firm z niektórych państw członkowskich UE, a gwarancją dobrze funkcjonującego rynku wewnętrznego muszą być m.in. równe zasady w zakresie wynagrodzeń. Jego zdaniem zaproponowana przez Komisję Europejską propozycja zwolnienia transportu międzynarodowego z zasad delegowania przez trzy dni w miesiącu w danym kraju jest rozsądnym rozwiązaniem.
Okazją do dalszej wymiany poglądów na temat propozycji objęcia branży międzynarodowego transportu drogowego zasadami delegowania był panel dyskusyjny poświęcony ocenie trwających w Brukseli prac nad Pakietem Mobilności, do udziału w którym zaproszeni zostali zagraniczni goście reprezentujący poszczególne zrzeszenia ze wszystkich krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz brukselska przedstawicielka francuskiego FNTR. Przedstawiciel ZMPD Piotr Szymański odniósł się bezpośrednio do słów przewodniczącego BGL dotyczących wzajemnego szacunku. Zwrócił uwagę na fakt, że to przede wszystkim przewoźnicy z krajów Europy Środkowo-Wschodniej są w Brukseli bezpodstawnie oskarżani o praktykowanie „nowoczesnego niewolnictwa” czy też tzw. dumping socjalny. Według Szymańskiego nawet jeśli oskarżenia te nie padają bezpośrednio z ust partnerów z Francji czy Niemiec, to jednak nie mają oni żadnego problemu z akceptowaniem takiej retoryki, przez którą cierpi cała branża. W podobnym tonie wypowiedział się także brukselski przedstawiciel CESMAD.
Na zakończenie konferencji jej uczestnicy podkreślili, że nie uda się rozwiązać aktualnych problemów międzynarodowego transportu drogowego bez szczerej debaty, zakończonej uczciwym kompromisem. Będzie to jednak możliwe dopiero wtedy, gdy obie strony będą gotowe na pewne ustępstwa. Na razie jednak jeszcze musimy poczekać na ten krok ze strony zachodnich partnerów.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.