ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

ZMPD w Brukseli
Informacje
Pakiet mobilności
2018-05-16

Pakiet Mobilności: nadal brak kompromisu



SEKCJA

Komisja Transportu i Turystyki PE dotąd nie wypracowała jednolitego stanowiska w zakresie stosowania dyrektywy o delegowaniu w transporcie.


Posiedzenie Komisji TRAN w Parlamencie Europejskim, które odbyło się 15 maja br., poświęcono podsumowaniu dotychczasowego stanu prac nad poszczególnymi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Pakietu Mobilności. Posłom sprawozdawcom udało się do tej pory wypracować szereg kompromisów, choć w najważniejszych dla naszej branży kwestiach, w tym przede wszystkim w zakresie delegowania pracowników, wciąż trudno mówić o zbliżeniu stanowisk.

Z przebiegu debaty można wyciągnąć wnioski, że posłowie są bliscy osiągnięcia porozumienia w zakresie zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku. Wiele wskazuje na to, że Parlament opowie się za tym, aby wszystkie odpoczynki tygodniowe kierowcy mogli odbierać w kabinie pojazdu tylko na specjalnie do tego przystosowanych parkingach, w innym przypadku będą one zabronione. Uelastycznione mają być zasady odbierania przerw (możliwość rozbicia przerwy 45-minutowej na dwa okresy po 30 i 15 minut). Wciąż trwa natomiast dyskusja na temat tego, po jakim czasie kierowca miałby prawo powrotu do domu. PE rozważa wydłużenie tego okresu z zaproponowanych pierwotnie przez Komisję Europejską 3 tygodni do 4. Wątpliwości budzi wciąż definicja „domu” i tego, czy ma być nim siedziba firmy czy miejsce zamieszkania kierowcy.

Eurodeputowani opowiadają się za większą niż dotychczas kontrolą firm posługujących się pojazdami poniżej 3,5 t. W tym celu PE chciałby objąć zasadami dostępu do zawodu także pojazdy o masie między 2,4 – 3,5 t, przy założeniu, że prowadzą one działalność przewozową w ruchu międzynarodowym. Równocześnie będą one musiały być także wyposażone w inteligentne tachografy nowej generacji, których wprowadzenie dla całej naszej branży ma zostać znacząco przyspieszone.

Znacznie mniej konkretów pojawiło się podczas dyskusji na temat objęcia pracowników sektora transportu zasadami delegowania oraz ewentualnych zmian w obszarze kabotażu. Deputowana Merja Kyllonen – sprawozdawca opinii do lex specialis zaapelowała do posłów o głęboką refleksję i rozsądek. Jej zdaniem postulaty o pełnym objęciu transportu zasadami delegowania nie biorą pod uwagę realiów branży, a wiara w nieomylność niektórych posłów może być zgubna dla tysięcy firm. – My, ustawodawcy lubimy wymyślać całościowe rozwiązania, ale one nie zawsze się sprawdzają w praktyce - stwierdziła M. Kyllonen. Dodała, że najważniejszym celem PE powinno być teraz szukanie rozwiązań, które przede wszystkim da się kontrolować i egzekwować, natomiast w zakresie swoich głównych postulatów wszyscy muszą wykazać się pewną elastycznością. - Słyszę tylko dwa rodzaje głosów - za i przeciw delegowaniu w transporcie. Ale to nie są kompromisy. Czy jesteście gotowi na prawdziwy kompromis? Bo ja jestem! – zakończyła swoje emocjonalne wystąpienie fińska eurodeputowana.

W debacie aktywny udział wzięli także polscy przedstawiciele w Komisji Transportu. Do kwestii dialogu i szukania porozumienia odniosła się poseł Elżbieta Łukacijewska (EPP), która zauważyła, że do tej pory dyskusja na temat Pakietu Mobilności nie ma w sobie nic z ducha konsensusu. Jej zdaniem pojęcie kompromisu, na który powołuje się wielu jej kolegów z PE, powinno być przedefiniowane, bo dotychczas ich retoryka bardziej przypomina dyktat. Jak bowiem inaczej określić np. zachowanie przedstawicieli strony francuskiej, dla których jedynym scenariuszem porozumienia pozostaje przyjęcie ich wszystkich postulatów?

Poseł Kosma Złotowski (ECR) podziękował z kolei M. Kyllonen za jej wysiłki zmierzające do znalezienia rozsądnego rozwiązania kompromisowego w tym niezwykle trudnym obszarze. Jego zdaniem kierunek, w którym zmierza poseł sprawozdawca, zakładający warunkowe odejście od stosowania dyrektywy o delegowaniu w transporcie międzynarodowym w przypadku regularnych powrotów do domu, to krok we właściwym kierunku i rozwiązanie, które powinno zapewnić uczciwą konkurencję na otwartym rynku transportowym. Jednocześnie zwrócił jednak uwagę, iż jego niepokój budzą wciąż dążenia do wprowadzenia ograniczeń i obostrzeń w kabotażu i transporcie kombinowanym. Jak zauważył poseł, dziwi go fakt, że władze UE są tak niechętne liberalizacji transportu drogowego, podczas gdy takie działania w obszarze lotnictwa czy kolejnictwa przyniosły szereg wymiernych korzyści wszystkim obywatelom. - Dlaczego w transporcie drogowym miałoby być inaczej? - pytał K. Złotowski.

Podsumowując przebieg debaty w PE należy zauważyć, iż wśród posłów, zarówno zwolenników jak i przeciwników delegowania, panuje duża determinacja do ostatecznego zakończenia prac nad treścią poszczególnych opinii, głosowanie nad którymi zaplanowano na 4 czerwca br. Niestety wciąż trudno przewidzieć, jakim zakończy się ono wynikiem, a o wyborze każdej z możliwych opcji zdecydować mogą pojedyncze głosy.

Opr. ZMPD/Bruksela/PS
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD