ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
Brexit
2018-06-14

Polska: Jak zarobić na Brexicie



SEKCJA

Dotychczas uzgodniono ok. 75% obszarów dotyczących wyjścia UK z UE. W dalszym ciągu jednak jest wiele niewiadomych.


Perspektywa wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej jest z jednej strony dużym zagrożeniem dla wszystkich firm, które biorą udział w obrocie handlowym i obsługują wymianę handlową z tym państwem, ale z drugiej strony poważna zmiana w warunkach konkurowania spowoduje, że pojawią się nowe możliwości w zdobyciu rynków i w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Na pytanie, w jaki sposób odnaleźć się w nowej rzeczywistości po 29 kwietnia 2019 roku próbowali odpowiedzieć przedstawiciele administracji rządowej, którzy wzięli udział w seminarium zorganizowanym 13 czerwca 2018 r. w siedzibie Pracodawców RP na ul Brukselskiej 7 w Warszawie.

W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci ministerstw: Przedsiębiorczości i Technologii; Spraw Zagranicznych; Finansów oraz przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców, w tym ZMPD. MSZ przedstawiło stan negocjacji między UE i Wielką Brytanią dotyczących Brexitu. Przekazano informację, że do tej pory uzgodniono około 75% obszarów związanych z wyjściem UK z UE. Jednak w dalszym ciągu jest wiele niewiadomych, w tym miedzy innymi brakuje informacji, jak będą wyglądały relacje handlowe i wynikające z nich relacje graniczne Wielkiej Brytanii i UE. Dużym wyzwaniem jest konieczność uniknięcia fizycznej granicy między Irlandią a Irlandią Północną, a także granicy celnej na kanale La Manche. Przed negocjatorami w dalszym ciągu stoją poważne wyzwania, tym bardziej, że dochodzą informacje, że Wielka Brytania zabiega o kolejne okresy przejściowe. Do końca nie wiemy, jak będzie wyglądał Brexit  i jak będzie ustanowiony układ zależności. Jednak należy mieć na uwadze, że negocjacje mogą zakończyć się również brakiem porozumienia, albo przyjęciem pełnego pakietu, w którego skład będą wchodziły łącznie: zasady wyjścia, terminy przejściowe i  warunki przyszłych relacji. Poinformowano, że docelowo należy spodziewać się przywrócenia kontroli granicznych oraz pojawienia się różnych standardów obowiązujących na wyspach oraz w UE.

Przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zwracali uwagę, że w wielu dziedzinach  polscy przedsiębiorcy mogą podjąć się konkurowania z produktami i usługami dostarczanymi dziś przez firmy z Wielkiej Brytanii. Po zakończeniu Brexitu może okazać się, że import do UE będzie nieopłacalny ze względu na pojawienie się barier administracyjnych.  Wskazywano, że przedsiębiorcy z UK będą musieli zmierzyć się ze zmianą statusu z dystrybutora w UE na importera. Będą do tego potrzebne nowe certyfikaty zgodności dla produktów. Pojawi się obowiązek uzyskiwania licencji eksportowych/importowych dla towarów. Firmy brytyjskie będą musiały zmienić strukturę  spółek w EU, dla których będą obowiązywały inne zaostrzone wymogi. W wielu przypadkach, między innymi np. importu do UE produktów spożywczych, pojawi się obowiązek wyznaczenia przedstawiciela i przejścia dodatkowej certyfikacji. W przypadku pojazdów będzie konieczna dodatkowa homologacja.

Przedstawiciel Ministerstwa Finansów zwracał uwagę, że tylko w ruchu bilateralnym między Polską i UK po powstaniu granicy celnej pojawi się konieczność obsługi około 1,2 mln zgłoszeń celnych. Przy obsłudze przemieszczania towarów w obrębie UE dla produktów importowanych z UK będą potrzebne zabezpieczenia majątkowe. Zaznaczył, że firmy mogą korzystać z uproszczeń wynikających z kodeksu celnego UE, ale te uproszczenia wymagają spełnienia dodatkowych wymogów i są czasochłonne oraz obarczone dodatkowymi kosztami. Przekazano informację, że po 29.03.2019 r. będzie możliwe wykonanie przewozu z UE do UK na postawie karnetu TIR. Poza tym poinformowano, że 24.05.2018 roku władze Wielkiej Brytanii zgłosiły chęć przystąpienia do Wspólnej Procedury Tranzytowej, co będzie również wymagało zmiany części przepisów UE w tym zakresie. Nowe wymogi celne będą dotyczyły również ruchu osobowego. Osoby przemieszczające się w tej relacji nie będą korzystały z rozszerzonych praw do wwozu różnych towarów na własne potrzeby. Utrudnień należy się również spodziewać w przesyłkach pocztowych. Ministerstwo Finansów już teraz dokonało wstępnych analiz, które wskazują, że ze względu na Brexit pojawi się konieczność obsadzenia 500 etatów w służbie celno-skarbowej, aby móc zaspokoić nowe potrzeby związane z odprawami celnymi.

W podsumowaniu podkreślano, że warto już dziś w firmach analizować swoje relacje handlowe z Wielką Brytanią i uwzględniać w przyszłości ewentualne perturbacje związane z pojawieniem się nowych barier. Równocześnie warto analizować możliwości wejścia na nowe rynki.


Opr. ZMPD/DTR/TM

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD