INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Wtorkowe spotkanie zatytułowane „ZawoDAWCY – Forum na temat roli kształcenia zawodowego na rynku pracy” było częścią międzynarodowego projektu Vetbus, mającego na celu popularyzację szkolnictwa branżowego jako szansy na zdobycie pożądanych na rynku pracy umiejętności.
W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a także przedstawiciele Urzędów Pracy oraz innych organizacji mających udział w procesach zmian zachodzących w edukacji zawodowej. Nie zabrakło reprezentantów biznesu, którzy wyrazili opinię na temat zachodzących zmian oraz opowiedzieli o swoich potrzebach i propozycjach zmian.
Ze strony Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w dyskusji wziął udział Członek Zarządu ZMPD Euzebiusz Gawrysiuk. Przypomniał o dużym zaangażowaniu Zrzeszenia w przygotowaniu podstawy programowej kształcenia na prawo jazdy kat. C. – Przygotowaliśmy cztery wersje tej podstawy i mam nadzieję, że będzie ona wdrożona w takim kształcie, w jakim została ostatecznie wypracowana. Liczymy, że będziemy też uczestniczyć w przygotowywaniu programu nauczania zawodu kierowca-mechanik – powiedział Euzebiusz Gawrysiuk. Odnosząc się do kwestii dotyczących udziału pracodawców w procesie kształcenia, poinformował o szeroko zakrojonej akcji ZMPD mającej na celu promowanie zawodu kierowcy, która odbiła się szerokim echem w wielu szkołach na terenie całego kraju. Jednocześnie podkreślił spory problem, jaki stanowią dziś ośrodki szkolenia praktycznego. – Byłem w kilku z nich i niestety muszę stwierdzić, że nie są one odpowiednio przygotowane do tego, by kształcić nowoczesnych kierowców. Tam można szkolić kierowcę samochodu ciężarowego, ale tych z XIX i XX wieku – powiedział przedstawiciel ZMPD.
Przypomniał też rozmowy z Ministerstwem Edukacji na temat ewentualnego włączenia się przewoźników w proces szkolenia praktycznego. – Nasi członkowie podchodzili do tego pomysłu sceptycznie, bowiem w podstawie programowej nie było szkolenia na prawo jazdy kat. C. Dopiero kiedy to się wreszcie udało, przedsiębiorcy zainteresowali się współudziałem w praktycznym szkoleniu. Ale widzą też wiele przeszkód, związanych m.in. z kwestią bezpieczeństwa, finansowania, i wreszcie – czy uczeń po zdobyciu wiedzy nie ucieknie do innego pracodawcy. Dlatego oczekujemy od ministerstwa konkretnych informacji, które te wątpliwości mogłyby rozwiać – dodał Euzebiusz Gawrysiuk. W odpowiedzi Ewa Zdunek z Ośrodka Rozwoju Edukacji poinformowała, że odpowiednie materiały są już opracowywane.
Kolejny problem to szkolenie przyszłych kierowców przez Powiatowe Urzędy Pracy. – Z naszych danych wynika, że w Polsce jest zarejestrowanych ok. 35 tys. osób z kategorią prawa jazdy C, którzy nie podjęli pracy w zawodzie. Kiedyś zadano mi pytanie – dlaczego tak jest, skoro kierowców bardzo brakuje, a zarobki są na poziomie Niemiec czy Francji? Okazuje się, że nie mają oni – niezbędnej do podjęcia pracy w tym zawodzie – kwalifikacji wstępnej. Na oczywiste pytanie, dlaczego Powiatowe Urzędy Pracy nie zorganizowały im tego szkolenia, padła ze strony PUP zadziwiająca odpowiedź – bo oni się do nas o to nie zwracali. A przecież oczywistym jest, że takie szkolenie powinno być organizowane w pakiecie z prawem jazdy kat. C – powiedział Euzebiusz Gawrysiuk.
Dyskusję poprowadzili – zastępca Dyrektora Generalnego Pracodawców RP Arkadiusz Pączka oraz ekspert ds. Społeczno-Gospodarczych Pracodawców RP Piotr Wołejko.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.