INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Jak już informowaliśmy w naszych komunikatach w minionym roku (Newsletter z 21.12.2018), od 1 stycznia 2019 roku na terenie Niemiec obowiązują nowe taryfy opłat drogowych od samochodów ciężarowych. W urządzeniu pokładowym należy ustawiać nowe kategorie wagowe i kategorie osi.
Przypomina o tym operator systemu Toll Collect na swojej stronie internetowej w komunikacie, który niżej przekazujemy.
Kierowcy samochodów ciężarowych muszą koniecznie zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie kategorii wagowej. Od stycznia 2019 roku szczególna uwaga jest skierowana na pojazdy o zarejestrowanej dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton. Pojazdy, w przypadku których zarejestrowana dopuszczalna masa całkowita wynosi 18 ton, dokładnie tę wartość mają zapisaną w urządzeniu pokładowym. Jeśli samochód ciężarowy jedzie z przyczepą, należy dostosować ustawienie masy w urządzeniu pokładowym. Na wyświetlaczu widać „>18 t“. Następnie należy podać liczbę osi w urządzeniu pokładowym; wybrać można „do 3“ lub „4 i więcej“ osi.
Podstawą do dokonania ustawień w urządzeniu pokładowym jest zawsze podana w dokumentach pojazdu dopuszczalna masa całkowita. Do ustalenia dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów sumuje się, inaczej niż mówi ustawa o dopuszczeniu osób i pojazdów do ruchu drogowego, dopuszczalne masy całkowite poszczególnych pojazdów. Nie uwzględnia się przy tym obciążenia podpór i nacisku naczepy.
Kierowcy i przedsiębiorcy powinni uważać na prawidłowe zadeklarowanie kategorii wagowej. Ponieważ kto umyślnie lub nieumyślnie nie uiszcza opłaty drogowej, popełnia wykroczenie, które podlega dotkliwej karze grzywny (§ 10 ust. 1 pkt 1 niemieckiej ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg federalnych).
Stawka opłaty za kilometr składa się z trzech stawek częściowych: kosztów infrastruktury odpowiednio do kategorii wagowej pojazdu lub zestawu pojazdów podlegających opłatom drogowym, kosztów związanych ze spowodowanym zanieczyszczeniem powietrza zależnie od klasy emisji spalin oraz kosztów związanych z natężeniem hałasu w wysokości 0,002 euro za kilometr.
Masę pojazdu należy przyporządkować do jednej z następujących kategorii wagowych: dopuszczalna masa całkowita (dmc) od 7,5 tony do 11,99 tony, od 12 ton do 18 ton lub powyżej 18 ton. W przypadku dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 18 ton dodatkowo należy podać liczbę osi.
Podstawą do wprowadzenia nowych taryf oraz deklaracji według kategorii wagowej i liczby osi jest 5. zmiana ustawy o poborze opłat za korzystanie z dróg federalnych z dnia 4 grudnia 2018 roku.
Źródło: Toll Collect
Opr. ZMPD/DWSK/AW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.