ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
Brexit
2019-09-25

Brexit - czy można się na niego przygotować?



SEKCJA


Tytułowe pytanie było osią dyskusji panelowej, która z udziałem przedstawiciela ZMPD odbyła się 24 września 2019 r. podczas organizowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii Forum Sukcesu Polskiego Biznesu w Poznaniu. 


– Choć podczas negocjacji udało się zachować wiele dotychczasowych elementów ułatwiających funkcjonowanie międzynarodowego transportu drogowego na brytyjskim kierunku, to nie ulega wątpliwości, że polscy przewoźnicy muszą się do Brexitu bardzo dobrze przygotować – powiedziała zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek. Ambasador Wielkiej Brytanii Jonathan Knott po raz kolejny podkreślił, że wszystkim zainteresowanym podmiotom powinno zależeć na uporządkowanym Brexicie. – W interesie Unii Europejskiej i każdego jej członka jest to, żeby się porozumieć. Obie strony przy negocjacyjnym stole powinny być elastyczne – podkreślił ambasador. Dodał, że priorytetami brytyjskiego rządu są bezpieczeństwo i płynność przewozów towarowych. 

Joanna Popiołek przypomniała o roli, jaką odgrywają polscy międzynarodowi przewoźnicy, będący niekwestionowanym europejskim liderem w przewozach do Wielkiej Brytanii. – Każdego dnia wjeżdża tam 1200 polskich ciężarówek – zobrazowała skalę działalności polskich firm transportowych na terenie Zjednoczonego Królestwa. – To nas jako pierwszych dotknie Brexit, bo to nasze ciężarówki będą czekać w kolejce na przekroczenie granicy. Spodziewaliśmy się narastającego zaniepokojenia przewoźników, dlatego już na drugi dzień po wynikach referendum zrobiliśmy analizę dotyczącą Brexitu i jego wpływu na branżę, rozkładając go na czynniki pierwsze – powiedziała przedstawicielka ZMPD, przypominając m.in. o dwóch międzynarodowych konferencjach, zorganizowanych wspólnie z brytyjską ambasadą.

– Im więcej słyszymy zapewnień ze strony administracji brytyjskiej czy francuskiej, że ich służby są bardzo dobrze przygotowane do bezumownego Brexitu, tym bardziej zalecałbym daleko idącą ostrożność. Obawiam się, że na początku będzie chaos – powiedział Krzysztof Trepczyński z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Jego zdaniem poczynione przygotowania powinny spowodować, że ten chaos będzie dosyć szybko zlikwidowany, ale tak czy inaczej potrwa on zapewne co najmniej kilka dni. Dlatego też radził, by – jeśli warunki kontraktu na to pozwalają – unikać pojawienia się na granicy pierwszego czy drugiego dnia po Brexicie. Zauważył też, że z pewnością należałoby przeprowadzić ponowną kalkulację opłacalności biznesu. – Dojdą bowiem koszty obsługi granicznej, koszty dopuszczenia towarów do rynku, które Bank Światowy szacuje na poziomie trzech procent. Plus oczywiście stawka celna, choć jak wynika z brytyjskich zapowiedzi, tamtejszy rząd zamierza z nich korzystać w bardzo niewielkim stopniu – powiedział Krzysztof Trepczyński. W przypadku importu z Wielkiej Brytanii do Polski będzie obowiązywała zewnętrzna, wspólnotowa taryfa celna, w przypadku eksportu – taryfa celna, którą wprowadzi tamtejszy rząd. 

Joanna Popiołek przypomniała, że polscy przewoźnicy mają doświadczenie w realizowaniu przewozów do krajów trzecich (m.in. Rosja, Turcja, Białoruś, Kirgistan, niedługo pojadą też do Chin), a takim państwem stanie się wkrótce Wielka Brytania. – Próbujemy to doświadczenie ze wschodniego odcinka wykorzystać, by odpowiednio przygotować naszych przedsiębiorców na to, co za chwilę się stanie. Najbardziej niepokoją nas formalności celne – powiedziała Joanna Popiołek. Jej zdaniem przygotowaniom polskich przewoźników nie sprzyja sytuacja polityczna na Wyspach i ciągły brak ostatecznych informacji i decyzji, kiedy oraz w jakiej formie nastąpi Brexit. – Naszym zadaniem jest docieranie do przewoźników z rzetelną informacją, by byli jak najlepiej przygotowani na godzinę zero – dodała przedstawicielka Zrzeszenia. Przypomniała jednocześnie, że przez jakiś czas, być może rok, nie będzie ograniczeń dla przewoźników w dostępie do rynku brytyjskiego, a co za tym idzie – nie będą konieczne żadne zezwolenia, które są generalną zasadą w przewozach z krajami trzecimi. Nie będzie również ograniczeń dla kabotażu, co dla polskich transportowców jest o tyle ważne, że mają oni bardzo duży udział w brytyjskich przewozach wewnętrznych. Nie będzie też żadnych zmian i ograniczeń dotyczących czasu pracy kierowców na terenie Wielkiej Brytanii i przekraczaniu przez nich granicy. – Wszystkie te kwestie są dla nas bardzo ważne; za utrzymanie dotychczasowych przepisów dotyczących wjazdu do Zjednoczonego Królestwa należą się stronie brytyjskiej podziękowania – powiedziała Joanna Popiołek. Dodała przy tym, że jednej kwestii nie udało się przeskoczyć – spraw celnych. Dla każdego przewozu, który polski przewoźnik będzie realizował dla przedsiębiorcy-eksportera do Wielkiej Brytanii, trzeba będzie zastosować reżim tranzytu, co będzie niosło za sobą dodatkowe koszty, które będą musieli ponieść przewoźnicy. Wyjaśniła także kwestie związane z koniecznością lub nie posiadania numeru EORI i sposobów tranzytu towarów do Wielkiej Brytanii.

Panel poświęcony Brexitowi był elementem Forum Sukcesu Polskiego Biznesu 1989-2019 – inicjatywy ukierunkowanej na debatę o przyszłości polskiej gospodarki, przed którą nie brakuje zarówno wyzwań jak i przełomowych szans rozwojowych.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD