ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
Koronawirus
2020-05-28

Tarcza antykryzysowa dla sektora TSL… i co dalej?



SEKCJA


Polski Instytut Transportu Drogowego zorganizował 27 maja 2020 r. drugą debatę poświęconą tarczy antykryzysowej dla branży TSL zatytułowaną "Tarcza antykryzysowa dla sektora TSL… i co dalej?". Jednym z panelistów był dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.


Podczas debaty zostały poruszone kwestie związane m.in. z pomocą, na jaką w ramach tarczy antykryzysowej może liczyć branża transportowa. Rozmawiano także o tym, jak przygotować się do rzeczywistości po kryzysie. 
 

Konieczne wydłużenie ważności dokumentów


Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel krytycznie ocenił niektóre zmiany przygotowanych dla transportu przepisów zaproponowanych w kolejnych tarczach argumentując, że z punktu widzenia przewoźników drogowych są one mało istotne. Jako przykład podał m.in. skrócenie kontroli drogowej, której celem jest uchronienie kierowcy i inspektora przed ewentualnym zarażeniem wirusem. Skrócenie to polega na tym, że w przypadku braku naruszeń kierowca nie otrzymuje od inspektora protokołu. – To tak naprawdę sztuka dla sztuki. Co więcej – zmiana jest kontrowersyjna, bo brak takiego dokumentu może skutkować różnymi niedogodnościami dla kierowcy – ocenia dyr. Piotr Mikiel. – Sporządzenie protokołu to ostatni i zdecydowanie najkrótszy etap przeprowadzanej na drodze kontroli. Wcześniejsza żmudna procedura i tak, siłą rzeczy, wymusza bezpośredni kontakt z prowadzącym pojazd – mówi dyr. Piotr Mikiel. Zwrócił przy tym uwagę na fakt, że ZMPD od początku zabiegało o to, by w przepisach znalazły się dużo ważniejsze zapisy dotyczące np. wydłużenia terminów ważności dokumentów. – Pewne rozwiązania, dotyczące m.in. świadectw kierowców czy też świadectw szkolenia okresowego, znalazły się w Tarczy Antykryzysowej 2.0 – przypomniał przedstawiciel Zrzeszenia.
 

Jaka przyszłość po pandemii?


Dużą część dyskusji zajął temat przyszłej sytuacji przewoźników międzynarodowych. Dziś jest jeszcze zbyt dużo niewiadomych by móc w pełni ocenić skalę zniszczenia, jakiego dokonała pandemia w europejskiej i światowej gospodarce, a przecież transport jest uzależniony od panującej w niej koniunktury. Piotr Mikiel zwrócił jednak uwagę na stale pogarszającą się sytuację przewoźników. Tę tendencję widać już od dwóch lat. – W 2018 r. w UE doszło do spadku wykonanej pracy transportowej, co przełożyło się na sytuację polskich przewoźników. Nie mamy jeszcze danych za rok 2019, ale z dużym prawdopodobieństwem należy przyjąć, z ta negatywna tendencja się utrzymała. Tegoroczna pandemia tylko spotęguje ten proces – powiedział dyr. Mikiel. Branżę czekają trudny czas, przewoźnicy, by utrzymać się na rynku, będą musieli przeorganizować swoją pracę. Możemy spodziewać się licznych bankructw firm rodzinnych, które dominują w sektorze transportowym.

Piotr Mikiel odniósł się też do wątku związanego z Pakietem Mobilności. – Proponowane zmiany oceniamy negatywnie. Jednak wejdą one w życie za ok. 18 miesięcy, a patrząc na dzisiejszą sytuację, to – o ile firmy nie zapewniły sobie pewnej poduszki finansowej – to wiele z nich po prostu nie doczeka wejścia w życie przepisów Pakietu Mobilności – powiedział dyrektor Departamentu Transportu ZMPD. 
 

Pseudospedycja zabija transport


Dziś jednak głównym niebezpieczeństwem dla przewoźników są problemy związane z płatnościami za fracht, a raczej ich brak. Od dwóch lat zwiększa się zadłużenie branży transportowej, a przyczyną tego są m.in. zatory płatnicze. Co prawda są regulacje, które przewidują możliwość nałożenia dodatkowych opłat na nierzetelnych partnerów, ale w praktyce przewoźnicy są w pełni uzależnieni od zleceniodawcy, godzą się na warunki przez nich narzucone, bo nie mają innego wyjścia. – Dziś warunkiem do skorzystania z zapisów tarcz antykryzysowych jest prowadzenie działalności transportowej, więc siłą rzeczy spora część firm nie może sobie pozwolić na decyzję: za te pieniądze nie jadę – mówi Piotr Mikiel. A stawki spadają – duża podaż, mały popyt. Kuriozalną sytuacją jest oferowanie przewoźnikom przez pseudospedytorów frachtów powyżej stawki, za którą kupili je oni na Zachodzie. Wiadomo, że nie dokładają do interesu, więc oczywistością jest to, że od początku nie mają zamiaru zapłacić przewoźnikom za wykonaną przez nich usługę. Po wykonaniu kilkunastu czy kilkudziesięciu przewozów taka pseudospedycja po prostu się zamyka, a przedsiębiorca nie ma od kogo wyegzekwować należności. – Problem narasta, dlatego zwracamy się m.in. do rządu, by zrobił z tymi bezprawnymi działaniami porządek. Mamy do czynienia z ewidentnym wyłudzaniem pieniędzy od firm transportowych. Ten proces może przyspieszyć upadłość firm, zwłaszcza tych małych, rodzinnych – zakończył Piotr Mikiel.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD