ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2020-09-18

ZMPD: Elektroniczne narzędzia to przyszłość transportu



SEKCJA

 

Obsługa międzynarodowego obrotu towarowego to niezwykle istotny temat zwłaszcza w kontekście Brexitu i zachodzących w związku z nim zmian w zakresie obsługi celnej. Aktualne rozwiązania w obsłudze międzynarodowego obrotu towarowego były jednym z tematów zorganizowanej przez Trade & Customs Compliance Academy oraz Warszawską Szkołę Zarządzania – Szkołę Wyższą konferencji, która odbyła się 17 września w Warszawie. W wydarzeniu w roli panelistki wzięła udział przedstawicielka ZMPD – zastępca dyrektora Departamentu Transportu Joanna Popiołek, a Zrzeszenie było partnerem branżowym konferencji.

 

Zastępca dyrektora Departamentu Transportu Joanna Popiołek wzięła udział w dyskusji na temat sprawnego przekraczania granic w transporcie międzynarodowym. 

– Elektroniczne narzędzia wspomagające przekraczanie granic są bez wątpienia przyszłością w naszej branży – powiedziała dyr. Joanna Popiołek. Przedstawiając polski międzynarodowych transport drogowy (ponad 36 tysięcy firm z taborem liczącym blisko 250 tysięcy ciężarówek) pokazała, jak ważnym i dużym klientem są na granicy przewoźnicy, a co za tym idzie – jak ważna jest dla transportu drogowego sprawna obsługa podczas odprawy na przejściach granicznych. 

– Czas to pieniądz. Nie da się go kupić, ale za stracony czas trzeba zapłacić – powiedziała przedstawicielka ZMPD. A koszty nie są małe. W przypadku opóźnienia w przewozie towaru przewoźnik jest zobowiązany do zapłacenia odszkodowania. Szacujemy, że tylko jednodniowy postój jednej ciężarówki na granicy to 300 euro strat dla przewoźnika. Te koszty to ewentualna kara za opóźnienie w dostawie, koszty pracy kierowcy czy postój pojazdu. 

Dyr. Joanna Popiołek podkreśliła także fakt, że sprawna odprawa graniczna jest niezwykle istotna z punktu widzenia przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowcy. Długie postoje na granicy czy powolne przemieszczanie się w kolejce zdecydowanie destabilizuje reżim pracy i odpoczynku naszych kierowców i naraża przewoźników na ewentualne kary. Brakuje nam parkingów buforowych, na których można byłoby poczekać np. w wirtualnej kolejce, tak jak to niedawno wprowadzili Turcy na jednym ze swoich przejść granicznych, testując to rozwiązanie przed pełnym wdrożeniem na wszystkich przejściach.

– Jesteśmy wdzięczni polskiej administracji celnej ze umożliwienie elektronicznego zgłoszenia, ale na granicy kontrolowane są jeszcze inne dokumenty np. dokument CMR, który nadal jest dokumentem papierowym. – Polska co prawda przyjęła protokół e-CMR, ale do jego wdrożenia jeszcze daleka droga. Kolejna sprawa to kontrola zezwoleń. Od dawna prosimy właściwych ministrów, żeby system kontroli tych zezwoleń był elektroniczny, ale nadal bez efektów – powiedziała dyr. Joanna Popiołek.

Następną kwestią destabilizującą pracę przewoźników to kontrole np. fitosanitarne czy weterynaryjne. – Chcielibyśmy, aby służby odpowiedzialne za te kontrole były dostępne na granicy 24/7 – powiedziała przedstawicielka Zrzeszenia.

Niestety, jest jedno zgłoszenie tranzytowe do dziś jedynie w wersji papierowej - karnet TIR. Jego papierowa wersja sprawia, że przewoźnicy rezygnują z niego na rzecz alternatywnych zgłoszeń tranzytowych. Dyskusja na temat systemu e-TIR toczy się w Genewie na forum ONZ i jest bardzo trudna. Jednak niektóre państwa z powodzeniem wdrożyły projekt e-TIR, a przez ostatnie lata Turcja i Ukraina wystąpiły do ZMPD z prośbą o pilotaż dotyczący elektronicznego karnetu TIR. Jednak nasze prośby w tym zakresie kierowane do Ministerstwa Finansów zostały odrzucone.

Dyr. Joanna Popiołek wspomniała również o szybko zbliżającym się Brexicie i problemach, jakie będą się z nim wiązać dla przewoźników. Na brytyjskim kierunku ciężarówki z polską rejestracją mają ponad 20 proc. udziału. Dlatego specjalizujących się w przewozach do Wielkiej Brytanii przewoźników trzeba przygotować do Brexitu, czemu służyć miały m.in. dwie konferencje przygotowane przez ZMPD. Przewoźnicy nie zdają sobie sprawy, że już niedługo Wielka Brytania będzie krajem trzecim; nie mają wiedzy i doświadczenia, jak funkcjonują odprawy celne. Jednak już dziś wskazują, że zdecydowanie preferować będą odprawę elektroniczną. ZMPD jest na ten wybór przygotowane – powiedziała dyr. Joanna Popiołek, wskazując, że właśnie z myślą o Brexicie Zrzeszenie zaoferowało klientom nową usługę – system T1/T2.


Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD