INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Rzecznik prasowa ZMPD przypomniała, czym jest unijny Pakiet Mobilności, jakie zmiany w przepisach z nim związane już weszły (czas jazdy i odpoczynku kierowców), a jakie czekają przewoźników w najbliższym czasie. Największa rewolucja, która dotyczy zwłaszcza 35 tys. międzynarodowych przewoźników, nastąpi od 2 lutego 2022 r., a dotyczyć będzie wynagrodzeń kierowców.
– Kierowcy wykonujący przewozy cross-trade oraz kabotażowe będą podlegać w pełni pod nową dyrektywę o delegowaniu pracowników, w tym pod zagraniczne układy zbiorowe – przypomniała dyr. Anna Brzezińska-Rybicka. – Polscy przedsiębiorcy wykonując przewozy wewnątrz UE podlegające zasadom delegowania będą musieli wypłacać kierowcom dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia obowiązującego w danym państwie członkowskim UE, ale nie będą mogli – tak jak obecnie – zaliczyć do tego wynagrodzenia diet i ryczałtów za nocleg, wypłacanych zgodnie z krajowymi regulacjami. To z kolei będzie oznaczało drastyczny wzrost kosztów przewoźników wykonujących tego rodzaju przewozy drogowe o ok. 38 proc., co przekłada się na ponad 14 mld zł. Tyle tylko, że kierowcy z tych pieniędzy na swoich kontach nie zobaczą nawet grosza. Ta kwota nie zostanie bezpośrednio wypłacona naszym pracownikom, lecz trafi do budżetu państwa w postaci składek na ZUS, NFZ, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczek na PIT – dodała rzecznik prasowa ZMPD.
Wprowadzenie tych przepisów wymaga zmian w krajowych przepisach dotyczących podróży służbowych kierowców. – Po siedmiu miesiącach oczekiwań otrzymaliśmy od ministerstwa infrastruktury projekt zmian w ustawie o czasie pracy kierowców, który nie przedstawia żadnych rozwiązań, które niwelowałyby gwałtowny wzrost kosztów przewoźników wynikających z projektowanych rozwiązań. Na proponowane zmiany nie zgadzają się zarówno pracodawcy, jak i związki zawodowe, co powinno wystarczyć za cały komentarz – podkreśliła dyr. Anna Brzezińska-Rybicka. Warto też podkreślić, że ministerialne propozycje nie były konsultowane ze stroną społeczną.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.