INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W dn. 14 lipca 2015 roku pojawiły się informacje o tym, że w Wiedniu podpisano porozumienie dotyczące zniesienia izolacji handlowej Iranu. Według tej umowy Iran ma ograniczyć zasoby i programy nuklearne służące celom militarnym, a w zamian pozostałe strony umowy, czyli sześć supermocarstw (USA, Rosja, Chiny, Niemcy Francja, Wielka Brytania) podejmą działania w celu zniesienia sankcji i ułatwienia handlu międzynarodowego z Iranem. Sankcje handlowe nałożone przez USA, UE i ONZ mają być stopniowo zniesione, w zależności od tego, w jaki sposób porozumienie będzie realizowanie i w zależności od chęci współpracy w tym zakresie przez władze w Teheranie. Według porozumienia terminem granicznym dla obowiązywania sankcji jest 16 styczna 2016 roku. Dzięki tej umowie dla Iranu pojawiają się nowe perspektywy w kontekście możliwości sprzedaży ropy i otwarcia wymiany handlowej ze światem.
Obecnie polskie Ministerstwo Gospodarki zapowiada akcję promocyjną p.t. Go_Iran, która ma na celu wykorzystania szansy otwarcia rynku Irańskiego dla polskich przedsiębiorców. Skrót informacji na temat współpracy z Iranem można znaleźć tutaj. Natomiast niemieckie władze i izby handlowe oceniają, że Niemcy będą w stanie podwoić eksport do Iranu w ciągu dwóch lat. Zwiększy to zapotrzebowanie na transport i będzie doskonałą okazją dla polskich przewoźników do wzmocnienia pozycji rynkowej.
Należy zauważyć, że polski przewoźnik może wykonywać przewozy do Iranu. Między Polską, a Iranem obowiązuje umowa bilateralna z 4 grudnia 1976 roku dotyczącą przewozów międzynarodowych. Umowa ta precyzuje między innymi, że w ruchu dwustronnym i tranzytowym polscy przewoźnicy nie potrzebują zezwoleń drogowych (ale należy pamiętać, że przy tranzytowaniu Turcji niezbędne będzie zezwolenie tureckie tranzytowe). W Iranie również funkcjonuje konwencja TIR i można wykonywać przewozy pod osłoną karnetów TIR. Kierowca musi mieć odpowiednią irańską wizę (w tym również turecką). Ponad to kierowca wjeżdżający do Iranu będzie poproszony o przedstawienie druku międzynarodowego prawa jazdy. Natomiast w celu odprawy celnej pojazdów wykonujących przewóz muszą być wykupione specjalne karnety CPD (de passage). Służby na granicy mogą wymagać wykupienia odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu. Na drogach pobierane są opłaty drogowe.
Z innymi ogólnymi informacjami dotyczącymi Iranu można zapoznać się również na stronie MSZ.
W związku nowymi okolicznościami ZMPD zbiera informacje na temat możliwości wykonywania przewozów do Iranu i problemów, z którymi spotykają się przedsiębiorcy już wykonujący do tego państwa transporty międzynarodowe.
Prosimy o zgłaszanie sugestii, propozycji i problemów do Departamentu Transportu ZMPD na adres email iran@zmpd.pl .
ZMPD będzie na bieżąco informować o rozwoju sytuacji związanej z Iranem.
Oprac. w ZMPD/DTR/TM
Wszelkie prawa zastrzeżone dla ZMPD. Kopiowanie i rozpowszechnianie za pomocą innych stron internetowych zabronione.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.