ZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychPrzedstawicielstwo w Brukseli










ZMPDTIRBranżaSzkoleniae-SklepUsługi"Przewoźnik"OgłoszeniaKatalog FirmKontakt





  MENU ZMPD  


  Przedstawicielstwo ZMPD w Brukseli  

IRU: "Nie" dla delegowania w transporcie

Podczas zorganizowanego w dniach 5-6 września 2017 r. w Brukseli spotkania grupy roboczej IRU ds. społecznych (CAS) odbyła się debata na temat wspólnego stanowiska tej organizacji wobec Pakietu Mobilności.

 

Rozmowy w Brukseli poprzedził długi okres konsultacji, w ramach których poszczególne zrzeszenia krajowe, w tym ZMPD, przedstawiały opinie i uwagi. Ich efektem była zaprezentowana przez IRU propozycja nowego stanowiska branży transportowej wobec propozycji Komisji Europejskiej. Jego kluczowy postulat opiera się na założeniu, że dyrektywa o pracownikach delegowanych (PWD) nie może obejmować sektora transportu drogowego.

 

W przedstawionej na spotkaniu propozycji kompromisu znalazły się również zapisy przewidziane na wypadek, gdyby pełne wyłączenie transportu spod dyrektywy okazało się niemożliwe. W takim wypadku IRU proponuje m.in. maksymalne uproszczenie zasad delegowania czy też wliczanie do niego tylko czasu pracy. Dodatkowo IRU opowiada się przeciw nakazowi powrotu kierowcy do bazy po upływie trzech tygodni (jak chciałby Komisja Europejska) oraz postuluje zniesienie zakazu odbioru regularnego odpoczynku w kabinie, zastępując go prawem kierowcy do wyboru miejsca odpoczynku. Nawołuje także do rozbudowy przez państwa członkowskie bezpiecznej infrastruktury przy autostradach.

 

Mimo, iż ostateczne stanowisko IRU musi zostać jeszcze oficjalnie przyjęte przez jego członków a obecna propozycja podlegać będzie dalszym konsultacjom, wyraźnie widać, iż podnoszone od kilku już lat przez ZMPD argumenty o braku jakiegokolwiek uzasadnienia dla obejmowania transportu międzynarodowego zasadami delegowania zyskały szersze zrozumienie. Wielu partnerów Zrzeszenia, także z Europy Zachodniej, zaczęło dostrzegać, iż rozwiązania mające w teorii chronić ich rynki przed nieuczciwą konkurencją, w rzeczywistości utrudnią im prowadzenie działalności gospodarczej, a przede wszystkim znacznie podniosą jej koszty.

 

Reasumując należy uznać, iż choć walka o interesy polskich przewoźników w Europie musi być prowadzona dalej z niemniejszą intensywnością i konsekwencją, ważne jest, że IRU przeciwstawia się protekcjonistycznym postulatom przedsiębiorców z Niemiec, Francji czy Belgii.

 

Opr. ZMPD Bruksela/Piotr Szymański

     
   « powrót

facebook.com/ZMPDwPolsce
youtube.com/user/ZMPD
e-sklep ZMPD
HU-GO
 
 


Regulamin   |    Mapa serwisu   |    Adobe Reader   |    Reklama   |    Wszystkich wejść: 6071100    Partner - giełda transportowa TimoCom