INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
7 lipca 2016 r., czyli w ostatnim dniu sesji plenarnej w Strasburgu, Parlament Europejski debatował nad problemami sektora transportu w UE wywołanymi przez regulacje w zakresie płacy minimalnej uchwalonymi przez Niemcy i Francję.
Komunikat Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów
O debatę wnioskowała m.in. Grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów z inicjatywy eurodeputowanych Prawa i Sprawiedliwości. W dyskusji wzięli udział Kosma Złotowski i Bolesław Piecha.
Prezentujący stanowisko Grupy EKR Kosma Złotowski podkreślił, że mamy do czynienia z zagrożeniem dla fundamentów funkcjonowania jednolitego rynku. „Stawki godzinowe narzucone niezgodnie z Traktatem między innymi polskim przedsiębiorcom przez Francję i Niemcy to tylko wierzchołek góry lodowej. Pozostała część tej góry, która może zatopić ten sektor w Polsce i innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej to częste kontrole, konieczność kosztownego tłumaczenia dokumentów, nieproporcjonalne kary finansowe sięgające setek tysięcy euro czy obowiązek utrzymywania stałego przedstawicielstwa za granicą” - zaznaczył Złotowski.
Zdaniem europosła PiS to właśnie te nadmierne obciążenia administracyjne i związane z nimi koszty stanowią największy problem dla firm transportowych, szczególnie MŚP, i zaburzają swobodną konkurencję w tym sektorze.
„Komisja podjęła co prawda odpowiednie kroki prawne, ale zakres tych działań jest zbyt wąski. Ograniczenie problemu tylko do przewozów tranzytowych to zdecydowanie za mało. Co z obowiązywaniem tych przepisów w przypadku przewozów transgranicznych i kabotażu? Czy Komisja zajmie się także tym wątkiem? Co Pani Komisarz planuje zrobić, aby podobne przepisy nie zaczęły obowiązywać w kolejnych państwach?” - pytał Kosma Złotowski.
„Stan niepewności prawnej, z którym mamy do czynienia to w tej chwili największy problem. W obecnej atmosferze jak nigdy dotąd potrzebujemy skuteczności i determinacji Komisji w realizacji jej podstawowych zdań” - zakończył swoje wystąpienie bydgoski europoseł PiS.
Bolesław Piecha podkreślił, że objęcie zagranicznych firm transportowych krajowymi przepisami o płacy minimalnej przez Niemcy, a później Francję stanowi ewidentne złamanie prawa europejskiego. „To działanie jednostronne i niezgodne zarówno z art. 56 Traktatu jak i z dyrektywą o delegowaniu pracowników” - podkreślił Piecha.
„Wszczęte przez Komisję postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przez Niemcy trwa zdecydowanie za długo, a jego zakres jest zbyt wąski i skupia się tylko na przewozach tranzytowych. Jestem przekonany, że Komisja może i powinna zrobić więcej dla ochrony integralności jednolitego rynku w sektorze transportu drogowego” - podsumował działania Komisji w tej sprawie europoseł PiS.
Zdaniem Piechy płaca minimalna to niezwykle potrzebne narzędzie rynku pracy, ale nie może być ono wykorzystywane jako środek do eliminowania konkurencji i obchodzenia swobód traktatowych.
Violeta Bulc, europejska komisarz ds. transportu, podkreśliła, że płaca minimalna jako narzędzie kształtowania sprawiedliwych warunków pracy jest niezwykle potrzebna, ale zaznaczyła również że regulacje krajowe w tym zakresie nie powinny być nadużywane i uchwalane z pogwałceniem prawa europejskiego. Przypomniała, że Komisja podjęła już w maju 2015 roku kroki mające na celu uzyskanie wyjaśnień od rządu niemieckiego, także w zakresie nadmiernych obciążeń administracyjnych jakie na firmy transportowe nałożyła ustawa o płacy minimalnej. Bulc zapowiedziała, że celem przygotowywanej przez KE pakietu inicjatyw drogowych jest rozwiązanie także tego problemu, w sposób który pogodzi interesy przedsiębiorców, pracowników i konsumentów. Zdaniem komisarz Bulc jednolity rynek to jedna z fundamentalnych wartości w UE, której Komisja będzie bronić.
***
Z podobną inicjatywą wystąpili europosłowie Bogusław Liberadzki i Janusz Zemke z Grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów, którzy jako członkowie Komisji Transportu i Turystyki 15 czerwca zwrócili się do przewodniczącego Komisji Europejskiej J.C. Junckera, przewodniczącego Rady D. Tuska, komisarzy V. Bulc i E. Bieńkowskiej o podjęcie działań ukrócających tego rodzaju praktyki. W pismach wskazali na brak podstaw prawnych oraz szkody dla przewoźników.
Można o tym przeczytać na stronie posła B. Liberadzkiego gdzie prezentowany jest tekst pism w polskiej wersji językowej
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Odpowiedź komisarz V. Bulc do B. Liberadzkiego | pobierz PDF |
***
Również poseł Janusz Lewandowski z Grupy Europejskiej Partii Ludowej zaprezentował swoje stanowisko, zabierając głos podczas debaty w Parlamencie Europejskim. Jego wypowiedź przytacza Gazeta Prawna w artykule, którego fragment przytaczamy poniżej.
KE: Francja i Niemcy ograniczają swobodę świadczenia usług w transporcie
"Komisja Europejska popiera w pełni zasadę płacy minimalnej, ale uważamy, że jej systemowe stosowanie przez Francję i Niemcy do wszystkich międzynarodowych operatorów w transporcie ogranicza w nieproporcjonalny sposób swobodę świadczenia usług i przepływu towarów" - oświadczyła Bulc w czasie debaty PE w tej sprawie.
Komisja Europejska rozpoczęła 16 czerwca postępowanie wobec Francji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektora transportu międzynarodowego. KE wysłała też tego samego dnia uzupełnione upomnienie w tej samej sprawie do Niemiec.
(...) Bulc podkreśliła w swoim wystąpieniu, że pracownicy w sektorze transportowym są bardzo mobilni: w krótkim okresie pracują w wielu państwach członkowskich. "Stosowanie przepisów krajowych dotyczących płacy minimalnej do bardzo krótkich pobytów stworzy niepotrzebne obciążenia administracyjne dla operatorów transportowych. Nie daje to żadnych korzyści pracownikom" - argumentowała komisarz. Cały artykuł w Gazecie Prawnej
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.