grafika
grafika
ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN
menu
grafika

Aktualności

Informacje
2016-11-18

KE pozywa Polskę, MIiB wyraża zdziwienie



SEKCJA

Przedstawiamy poniżej komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ze zdziwieniem przyjmuje wiadomość o skierowaniu przez Komisję Europejską skargi przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z niedostosowaniem sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś. Ministerstwo oczekuje na szczegółowe uzasadnienie.

Po tym, jak w lutym 2016 r. Komisja Europejska wystosowała uzasadnioną opinię w tej sprawie, otrzymała szczegółowe wyjaśnienia o przyczynach, dla których sieć nie została w pełni dostosowana do unijnych wymogów. Komisja była wielokrotnie informowana o pracach podejmowanych przez Polskę w tym zakresie, ostatnio 30 sierpnia 2016 r.

Polska informowała Komisję Europejską, że dąży do sukcesywnego podnoszenia standardu technicznego i rozszerzania sieci dróg krajowych, na której dopuszczony jest ruch pojazdów o nacisku do 11,5 t/oś. Zwrócono również uwagę, że kwestia ta jest przez Polskę traktowana priorytetowo, ponieważ wywiera istotny wpływ na różnych interesariuszy, w szczególności na dużą grupę przewoźników poruszających się w ruchu międzynarodowym i ruchu krajowym, dużą liczbę zarządców dróg i organów samorządu terytorialnego (ok. 3 tys. podmiotów) oraz jednostki kontrolne.

Niezależnie od wymiany oficjalnej korespondencji prowadzone były robocze rozmowy z Komisją Europejską. Po przekazanych wyjaśnieniach strona polska uzyskała roboczą deklarację, że Komisja Europejska nie skieruje skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE, a Polska będzie realizować m.in. działania wskazane w piśmie z 30 sierpnia 2016 r., zaś KE będzie je monitorować. Z niewiadomych dla nas przyczyn Komisja Europejska wycofała się z wcześniejszych ustaleń.

Drogi publiczne w Polsce w ok. 91% były budowane przed wejściem Polski do UE, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami dotyczącymi dopuszczalnych nacisków osi pojazdu (drogi krajowe do 10 t na pojedynczą oś napędową, a pozostałe drogi publiczne były budowane o niższych parametrach naciskowych - 8 t na pojedynczą oś napędową). RP dopiero po przystąpieniu do UE w 2004 r. zaczęła budować i przebudowywać drogi publiczne z przeznaczeniem do ruchu pojazdów o nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 t. Obecnie drogi samorządowe są również stopniowo modernizowane.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w naszym kraju dopuszczone zostały do ruchu pojazdy o nacisku pojedynczej osi 11,5 t w przypadku, gdy droga nie posiadała odpowiedniej nośności do ruchu takich pojazdów, były one traktowane jako pojazdy nienormatywne. Po zakończeniu okresu przejściowego, określonego w Traktacie Akcesyjnym, od 1 stycznia 2011 r. Polska była zobligowana do dopuszczenia pojazdów w międzynarodowym ruchu drogowym o nacisku pojedynczej osi 11,5 t na głównych drogach tranzytowych wymienionych w załączniku I do decyzji 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Nie było zatem konieczne dostosowanie wszystkich dróg publicznych w kraju - ok. 400 tys. km, z czego ponad 100 tys. km stanowią drogi gruntowe.

Niezwłoczne spełnienie wymagań stawianych Polsce przez KE oznaczałoby dopuszczenie ruchu ciężkiego na drogach do tego niedostosowanych. Koszty remontów niszczonych przez pojazdy ciężarowe musiałyby ponosić ich zarządcy, co w najszerszym zakresie obciążałoby budżety samorządów.

Należy podkreślić, że podległe ministrowi właściwemu ds. transportu drogi krajowe, mimo że stanowią tylko ok. 5% dróg w sieci dróg publicznych, przenoszą aż 60% całego ruchu drogowego (czyli drogi samorządowe, stanowiące ok. 95% dróg publicznych, przenoszą tylko 40% ruchu drogowego). Drogi krajowe w większości spełniają normy dla ruchu międzynarodowego, kolejne odcinki są sukcesywnie dostosowywane do ruchu pojazdów o nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 t.

Obecnie w realizacji - w budowie i na etapie przetargu jest 156 zadań o łącznej długości 2 087 km. Wartość tych inwestycji to 80,8 mld zł. Drogi te będą dostosowane do nośności 11,5 tony/oś.

Oprócz budowy nowej infrastruktury po nowym śladzie systematycznie przebudowywane i rozbudowywane są także istniejące drogi krajowe. W najbliższym czasie zostanie skierowanych do realizacji 12 kolejnych takich zadań. Podkreślić należy, że Ministerstwo zobowiązuje GDDKiA aby prowadzone przebudowy i rozbudowy dróg dopuszczały naciski nie mniejsze niż 11,5 tony na oś. Działania te pozwolą w szybszym tempie na dostosowanie sieci dróg krajowych do 11,5 tony/oś.

Pomimo działań podejmowanych przeciwko Polsce przez Komisję Europejską, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wspólnie z przewoźnikami analizuje sieć dróg publicznych, w szczególności odcinków dróg prowadzących do punktów załadunku, rozładunku, portów morskich, centrów logistycznych, jak również granicznych połączeń drogowych. Uwzględniany jest też międzynarodowy aspekt problemu czyli kwestie zapewnienia ciągłości dróg dopuszczonych do ruchu pojazdów o nacisku do 11,5 t/oś po obu stronach granicy Polski i sąsiednich państw. Aktualnie trwają również prace nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. W wyniku wprowadzonych zmian sieć dróg krajowych, na których mogą poruszać się pojazdy o nacisku osi do 11,5 tony wzroście do ponad 50% dróg krajowych. Obecnie na końcowym etapie są analizy poszczególnych dróg krajowych, które mają zostać dopuszczone do ruchu pojazdów ciężkich. W najbliższym czasie projekt rozporządzenia zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty

THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     THB  0.1122     USD  3.6376     AUD  2.3720     HKD  0.4680     CAD  2.5917     NZD  2.0645     SGD  2.7944     EUR  4.2274     HUF  0.01099     CHF  4.5918     GBP  4.7854     UAH  0.0865     JPY  0.023513     CZK  0.1748     DKK  0.5661     ISK  0.028758     NOK  0.3609     SEK  0.3846     RON  0.8315     BGN  2.1615     TRY  0.0859     ILS  1.1250     CLP  0.003908     PHP  0.0616     MXN  0.1982     ZAR  0.2127     BRL  0.6865     MYR  0.8802     IDR  0.0002179     INR  0.040991     KRW  0.002494     CNY  0.5123     XDR  4.9701     












Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



grafika

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

grafika

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD