ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

ZMPD w Brukseli
2017-02-16

Transport drogowy w 2050 roku - nowy raport IRU



SEKCJA

Transport drogowy pozostaje wciąż jedną z najważniejszych gałęzi europejskiej gospodarki oraz kluczowym motorem wzrostu w UE. Z drugiej strony branża cały czas musi starać się sprostać nowym unijnym regulacjom, zarówno w zakresie bezpieczeństwa, przestrzegania norm ekologicznych czy podnoszenia efektywności energetycznej.

Na pytanie, jaka jest przyszłość transportu drogowego w świetle ww. wyzwań, stara się odpowiedzieć nowy raport IRU „Komercyjne pojazdy przyszłości – mapa drogowa w kierunku w pełni zrównoważonych operacji w transporcie towarowym”, którego główne tezy zaprezentowano 14 lutego 2017 r. w Brukseli.

Raport jest efektem pracy specjalnej grupy roboczej IRU, do udziału w której zaproszono europejskich ekspertów i praktyków z branży transportowej, reprezentujących zarówno sektor prywatny, jak i publiczny. Ich zadaniem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób nowe technologie mogą przyczynić się do sprostania unijnym celom w zakresie redukcji CO2 w transporcie (o 30 % do roku 2030 i o 60 % do roku 2050) oraz podniesienia bezpieczeństwa i wydajności operacji transportowych. Wspólnie przeanalizowali oni zarówno średnio-, jak i długoterminowe propozycje rozwiązań oraz przedstawili nowy plan działania z wytycznymi skierowanymi do decydentów krajowych i europejskich oraz do sektora przemysłu.

Raport zakłada, iż niezależnie od pojawiania się nowych tendencji oraz rozwoju innych form transportu, operacje wykonywane przez samochody ciężarowej będą dominować także w 2050 r., szczególnie gdy weźmie się pod uwagę rosnące zapotrzebowanie społeczeństw na szybką wymianę dóbr. Konieczne jest jednak szersze wykorzystanie nowych, innowacyjnych rozwiązań, począwszy od pełnego wdrożenia systemu ITS poprzez rozwój tzw. platooningu (konwoje zdalnie powiązanych ze sobą pojazdów), a skończywszy na w pełni autonomicznych samochodach, jeżdżących bez udziału kierowcy. Rozwój technologii cyfrowych umożliwi także lepszą współpracę przewoźników i sektora logistycznego, w tym wspólnego korzystania z zasobów i infrastruktury, przekładając się na wzrost efektywności i energochłonności operacji transportowych. Niewątpliwie poprawi się także bezpieczeństwo ruchu, gdyż czynnik błędu ludzkiego zostanie znacznie ograniczony.

Istotne zmiany muszą nastąpić także w zakresie projektowania pojazdów oraz ich komponentów. W raporcie otwarcie mówi się o konieczności zmian w legislacji europejskiej w zakresie wielkości i ładowności samochodów. Wzrost ich gabarytów umożliwi transport większej masy towarów w stosunku do ponoszonych kosztów (finansowych i środowiskowych). Wymagać to będzie także zmiany nawierzchni dróg, które przy tej okazji powinny zapewnić niższe współczynniki oporów. Podobne cechy zyskają opony, które oprócz niższych oporów powinny poprawić równocześnie swoją przyczepność. W planach jest także przeprojektowanie kabin, aby nadać samochodom zarówno bardziej aerodynamiczny charakter, jak i zniwelować skutki zderzeń – prace w tym zakresie już trwają.

Trudno w tym momencie określić, która z technologii okaże się wiodąca jeśli chodzi o napęd pojazdów przyszłości, gdyż prowadzone badania nie dały jeszcze odpowiedzi, w jaki sposób można skutecznie i efektywnie ekonomicznie zastąpić paliwa kopalne. Niemniej jednak osiągniecie unijnego celu redukcji emisji CO2 o 60 % w 2050 będzie niemożliwe bez wielkiej zmiany w tym zakresie. Co ciekawe, zdaniem ekspertów trudno jeszcze sobie wyobrazić całkowitą eliminację silników diesla, wciąż nie posiadających alternatywy w przypadku długich dystansów. Z pewnością jednak będą one bardziej przyjazne środowisku, przewiduje się także wprowadzenie do użycia mieszanek z 30-40% udziałem biopaliw nowej generacji. Coraz większą rolę odgrywać będzie także gaz (w tym biogaz) oraz hybrydy, a na krótszych dystansach także pojazdy elektryczne. Rozważane jest ponadto niezwykle ambitne przedsięwzięcie polegające na elektryfikacji głównych szlaków komunikacyjnych, na których pojazdy mogłyby korzystać z energii elektrycznej z sieci trakcyjnej.

Wszystkie wyżej wymienione koncepcje oczywiście wymagają do urzeczywistnienia odpowiedniego zaangażowania europejskich decydentów (unijnych i krajowych), zarówno w zakresie deklaracji politycznych, jak i wdrożenia w skali całej UE ambitnych projektów inwestycyjnych. Oznacza to także konieczność poniesienia ogromnych nakładów finansowych. Większość z nich spocznie na sektorze publicznym, ale np. znaczące wydatki na badania i innowacje będą musieli ponieść także producenci samochodów, natomiast firmy transportowe staną przed koniecznością wymiany floty i zakupu nowych, bardziej ekologicznych pojazdów. Ponieważ jednak nowe technologie (wciąż pozostające w fazie udoskonalania) będą prawdopodobnie droższe od obecnie stosowanych, należy zadbać o to, aby koszty zmiany nie spadły przede wszystkim na przedsiębiorców transportowych. Dlatego IRU przestrzega, aby planując dalszy rozwój sektora, brać zawsze pod uwagę interes jego głównych graczy, czyli firm transportowych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż bez ich przekonania, że te inwestycje, często kosztowne, przyniosą docelowo wymierne korzyści dla całej branży, ociągnięcie założonych celów może okazać się niemożliwe.

Opr. ZMPD/PSz

 

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD