INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Od ponad 2 lat kryzys migracyjny wpływa na funkcjonowanie całej UE. O tym, jakie negatywne skutki wywołuje w sektorze transportu drogowego, dyskutowano w Parlamencie Europejskim podczas zorganizowanego przez Komisję ds. Transportu i Turystyki wysłuchania nt. „Straty firm transportowych spowodowane wzmocnionymi kontrolami granicznymi”.
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w strefie Schengen, w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych i trudnych do opanowania w inny sposób zakłóceń w sferze bezpieczeństwa, państwa członkowskie mają prawo wprowadzić na granicach tymczasowe kontrole bezpieczeństwa, trwające maksymalnie do 2 lat. W związku z niekontrolowanym przepływem uchodźców na krok ten zdecydowały się m.in. Austria, Dania, Niemcy, Szwecja i Norwegia. Początkowo ograniczenia miały obowiązywać jedynie do listopada 2016 r., ale z powodu wciąż napiętej sytuacji w Europie, Rada UE wyraziła zgodę na ich przedłużenie, początkowo do lutego, a następnie do maja 2017 r.
Podczas wysłuchania w PE dyskutowano m.in. o zasadności wprowadzonych kontroli, ich planowanym zakończeniu, ale przede wszystkim o kosztach, jakie implikują one dla sektora transportu drogowego. Zdaniem obecnych na spotkaniu przedstawicieli Komisji Europejskiej, sytuacja na wewnętrznych granicach w Europie systematycznie się poprawia i wiele wskazuje na to, że obecne obostrzenia zostaną wkrótce zniesione. Zwrócono także uwagę, że wprowadzające je kraje podejmują wysiłki na rzecz wprowadzania innych, mniej dotkliwych dla ruchu międzynarodowego rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Co więcej, kontrole dotyczą jedynie wybranych odcinków granic (np. Niemcy - Austria, Dania - Szwecja), a ich obowiązywanie nie jest stałe.
Obecna sytuacja skłoniła naukowców z Leuven w Belgii do przeprowadzenia analizy, jakie są faktyczne koszty tych ograniczeń dla europejskiego sektora transportu. Okazuje się, że straty związane z opóźnieniami na granicach w przypadku średniego okresu oczekiwania 30 minut wynoszą dla transportu drogowego 2,6 mld euro (z czego 2 mld przypada na samochody ciężarowe). Jeśli średni okres oczekiwania wyniósłby 1 godzinę, koszty wzrosłyby aż do 5,1 mld euro (4 mld euro dla ciężarówek).
Sektor przewoźników drogowych reprezentował na spotkaniu Marc Billiet – dyrektor Wydziału ds. Transportu Towarów w IRU, który w prezentacji przedstawił analizę kosztową opartą o badania wśród członków IRU. Wynika z nich, iż łączne straty sektora transportu drogowego wyniosły w 2016 r. aż 5 mld euro, na co składa się nie tylko dłuższe oczekiwanie na granicach i związane z tym opóźnienia, ale także koszty zmian tras przejazdu, ochrony pojazdów i towaru, zniszczenia taboru i ładunków przez migrantów, kar za nieumyślny „przemyt” uchodźców, wyższych ubezpieczeń, korzystania z innych środków transportu oraz kar umownych nakładanych przed kontrahentów.
M. Billiet podkreślił fakt, że kontrole na granicach stwarzają problemy z planowaniem przewozów zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi czasu pracy i odpoczynku. Szczególnie mocno narażone są na straty firmy z regionów przygranicznych, które muszą wielokrotnie przekraczać unijne granice.
Jedna z ankietowanych przez IRU firm określiła swoje koszty, związane ze spóźnieniami i czasem kontroli na granicy Zjednoczonego Królestwa na 3,1 mln euro! Inne firmy raportują problemy na granicy niemiecko-austriackiej, związane ze wzmożonym ruchem w sezonie narciarskim (opóźnienia wynoszą ok. 1,5 godz.). Problemem są też sięgające 20 kilometrów kolejki tirów na granicy rumuńsko - bułgarskiej oraz czas oczekiwania na granicy rumuńsko -węgierskiej (20 godz.).
Marc Billiet zaapelował w imieniu europejskich przewoźników, aby instytucje unijne jak najszybciej zakazały dalszych ograniczeń na wewnętrznych granicach UE oraz skupiły się na kontroli granic zewnętrznych. Zwrócił także uwagę, że np. we Francji wprowadzono system rekompensat dla firm transportowych i być może takie rozwiązania powinno się przyjąć także w innych krajach.
Opr. ZMPD/PSz
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.