INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W Parlamencie Europejskim nie ustają debaty nad zaproponowanym pod koniec maja przez Komisję Europejską tzw. Pakietem Mobilności. Mimo że kluczowe prace nad stanowiskiem Parlamentu wobec nowej legislacji zaczną się na dobre dopiero po wakacjach, posłowie już teraz prowadzą ożywione dyskusje na temat jego poszczególnych zapisów.
Okazją do kolejnej debaty nad tym kluczowym dla interesów naszej branży zagadnieniem było ostatnie przed przerwą wakacyjną posiedzenie Komisji ds. Transportu i Turystyki, które odbyło się 11 lipca 2017 r.
Pretekstem do rozpoczęcia dyskusji było spotkanie z przedstawicielami Estonii, która od lipca przejęła półroczne przewodnictwo w pracach Rady UE. Z tej okazji w PE tradycyjne obył się cykl spotkań informacyjnych, podczas których Prezydencja przedstawiła swoje plany działań w zakresie poszczególnych polityk europejskich. Priorytetom w zakresie transportu poświęcone zostało wystąpienie na Komisji TRAN estońskiej minister gospodarki i infrastruktury Kadri Simson.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez stronę estońską, temat Pakietu Mobilności należeć będzie do jednego z jej głównych obszarów zainteresowania. Prezydencja skoncentruje się na wszystkich filarach inicjatyw drogowych, niezbędnych do stworzenia konkurencyjnego, efektywnego pod względem zasobów i sprawnego rynku przewozów drogowych w Europie. W szczególności uwaga strony estońskiej skupi się na dostępie do międzynarodowego rynku przewozów drogowych i zawodu, opłat oraz kwestii zagwarantowania praw i bezpieczeństwa socjalnego pracowników transportu drogowego. Minister Simson podkreśliła, że zdaje sobie sprawę, iż te zagadnienia wzbudzają wiele kontrowersji wśród krajów członkowskich, ale obowiązkiem Prezydencji jest zachowanie pozycji sprawiedliwego pośrednika i umożliwienie znalezienia najlepszego możliwego kompromisu, który zostanie zaakceptowany przez wszystkie strony i przyniesie korzyści dla całego sektora.
Wystąpienie przedstawiciela rządu Estonii zakończyło się debatą z udziałem zgromadzonych posłów, w której dużą aktywnością tradycyjnie wykazali się polscy deputowani. Elżbieta Łukacijewska z EPP zaznaczyła, że przedsiębiorcy obawiają się zapisów Pakietu, których wdrożenie może doprowadzić do spadku konkurencyjności europejskich MŚP. Zapytała także, czy Prezydencja ma zamiar w swojej pracy sztywno trzymać się propozycji KE, czy wypracować nowe, bardziej adekwatne dla branży rozwiązania. Zwróciła także uwagę, że przed stroną estońską stoi zadanie odpowiedzi na trudne pytania, takie jak możliwość pogodzenia pomysłu obowiązku odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną pojazdu z brakiem odpowiedniej infrastruktury parkingowej i hotelowej, zastosowanie delegowania w transporcie wobec różnych systemów wynagrodzeń funkcjonujących w poszczególnych państwach członkowskich, czy wprowadzania ograniczeń w kabotażu w kontekście celu redukcji emisji CO2 w UE.
Głos w dyskusji zabrał także Kosma Złotowski z EKR, który odniósł się do kwestii dumpingu społecznego jako pojęcia używanego w debacie o wynagrodzeniach pracowników z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W tym kontekście zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie przez Prezydencję, czy faktycznie mamy do czynienia z tym zjawiskiem w Europie, czy też jest to jedynie slogan używany do maskowania prawdziwych intencji krajów zachodnich, chcących zabezpieczać swoje rynki przed konkurencją przewoźników z państw o niższych kosztach pracy.
Opr. ZMPD/Bruksela/PS
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.