ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2018-12-13

PE: w ilu krajach kierowca zapłaci składki społeczne



SEKCJA

Gdyby grudniowe głosowanie w Parlamencie Europejskim miało moc zmiany rozporządzenia 883/2004, polscy kierowcy opłacaliby składki społeczne w kilku krajach jednocześnie.


Podczas grudniowej sesji plenarnej w Strasbourgu Parlament Europejski dał zielone światło na rozpoczęcie negocjacji z Radą UE i Komisją Europejską w zakresie rewizji rozporządzenia dotyczącego koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w UE. Przewoźnicy nawoływali do wycofania projektu oraz wprowadzenia w nim stosownych poprawek jeszcze przed Trilogiem.

Rewizja Rozporządzenia 883/2004 zawiera wiele technicznych zapisów, z których większość nie ma bezpośredniego przełożenia na naszą branżę. Wyjątek stanowi art. 13, określający zasady, według których ubezpieczeni będą pracownicy wysoce mobilnych sektorów, w tym oczywiście transportu międzynarodowego. Zgodnie z obecnie funkcjonującymi przepisami kierowcy mogą płacić składki społeczne w kraju, w którym ma siedzibę zatrudniająca ich firma lub w kraju ich zamieszkania, jeśli spędzają tam co najmniej 25 proc. czasu pracy. W przypadku naszych pracowników krajem tym jest oczywiście Polska. Niestety, zgodnie z przyjętym przez Parlament Europejski projektem opinii przygotowanej przez francuskiego europosła Guillaume Balasa, kierowca miałby być ubezpieczony w kraju, w którym spędza po prostu najwięcej czasu.

ZMPD we współpracy z poseł Danutą Jazłowiecką, która jest polskim ekspertem w Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (EMPL), podjęło zintensyfikowane działania, aby zwrócić na ten problem uwagę zarówno całej europejskiej branży transportowej, jak również części związków zawodowych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zaproponowane zapisy, jeśli w ogóle okazałyby się możliwe do wdrożenia, miałyby destrukcyjny wpływ nie tylko na działalność poszczególnych firm, ale także na codzienne życie kierowców i ich rodzin. W skrajnych przypadkach mogłoby się bowiem okazać, że osoby mieszkające na stałe w Polsce przez lata byłyby zmuszone opłacać składki w kilku różnych krajach UE. Miałoby to zarówno przełożenie na zasady korzystania z rodzimej służby zdrowia, ale także rodziło szereg negatywnych skutków w momencie wyliczania źródeł należnej emerytury.

Dotychczasowy wysiłek przewoźników z naszej części Unii doprowadził do zjednoczenia środowiska europejskich przewoźników, który solidarnie zaprotestowali przeciw tym rozwiązaniom – odmienne zdanie wyraziło jedynie zrzeszenie przewoźników francuskich, co jednak nie powinno już nikogo dziwić.

Niestety pierwsza próba sił w PE zakończyła się niekorzystnym dla nas wynikiem. Trzeba jednak pamiętać, że poprawki będzie można składać także na etapie negocjacji Parlamentu z Radą i Komisją Europejską. Biorąc pod uwagę, że dwa wyżej wymienione organy prezentowały stanowisko korzystne z punktu widzenia polskich przewoźników, można jeszcze liczyć na ostateczny sukces w tej batalii.

Opr. ZMPD/Bruksela/PS
 

Opinia europosłanki Danuty Jazłowiecka (źródło - Facebook)

Parlament Europejski poparł mandat na negocjacje z Radą UE ws. systemów zabezpieczenia społecznego. 345 europosłów głosowało za, 287 przeciw (co jest pozytywną wiadomością), a 24 wstrzymało się od głosu.


Głosowałam przeciwko mandatowi mając nadzieję, że uda się go jeszcze poprawić w styczniu. To się nie udało, ale moja rola się nie kończy - będę uważnie śledziła negocjacje i współpracowała ze sprawozdawcą.
Poprawy wymagają przede wszystkim zapisy dotyczące delegowania, w przeciwnym wypadku wprowadzą chaos i doprowadzą do fragmentaryzacji zabezpieczenia społecznego.
Skrócenie z 24 do 18 miesięcy okresu, podczas którego pracownik ubezpieczony jest w kraju wysyłającym oraz znaczące zmiany w artykule 13, które dotkną szczególnie wysoce mobilnych pracowników, jak np. kierowców czy pracowników sektora opieki - to wszystko są zapisy, które negatywnie wpłyną na sytuacje pracownika. Istnieje ryzyko, że pracownicy będą ubezpieczeni w kilku krajach jednocześnie, ich rodziny nie będą miały dostępu opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania. Dodatkowo, aby w przyszłości otrzymać emeryturę, pracownicy będą musieli domagać się swoich praw w kilku krajach jednocześnie.

Sprawozdanie zawiera także niejasne zapisy dotyczące wydawania i wycofywania formularzy A1, które są konieczne w przypadku delegowania pracowników. To wszystko wymaga poprawy!





 
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD