INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Robert Przybylski
BAG opublikował 31 lipca na swojej stronie informację dotyczącą warunków zwolnienia z myta. Urząd w notatce podkreśla, że zwolnienie dotyczy gazu ziemnego CNG/LNG, a nie LPG.
Podstawą jest odpowiedni wpis w polu P.3 dowodu rejestracyjnego o zasilaniu CNG /LNG. Według BAG gaz ziemny w normalnym trybie pracy powinien stanowić większość spalanego paliwa, co należy udowodnić odpowiednimi dokumentami, przy czym nie podaje, jakie to dokumenty.
BAG wskazuje, że celem przepisów zwalniających pojazdy z myta jest ochrona środowiska, wynikająca ze zmniejszenia szkód spowodowanych emisją spalin. BAG ostrzega, że każdy, kto naumyślnie lub w wyniku niedbalstwa nie uiści opłaty, popełnia przestępstwo administracyjne i może być ukarany grzywną.
Kontrole samochodów wyposażonych w dodatkową instalację CNG obejmują sprawdzenie, czy pojazdy w rzeczywistości jeżdżą na gazie, sprawdzenie ilości (pojemności) zbiorników, dokumentów – chodzi o wpis w polu P.3.
Część kontroli kończy się pozytywnie, część pouczeniem co należy uzupełnić, aby jeździć bez opłat, a część wystawieniem „opłaty reklamacyjnej” w wysokości 168 euro. Niektórzy kierowcy, lepiej mówiący po niemiecku, wybronili się z przyjęcia tego rodzaju mandatu.
Choć nie we wszystkich regionach w Niemczech wystawiane są takie opłaty, a praktyka nie jest jednolita w całych Niemczech, ponad 50 polskich firm transportowych wystąpiło poprzez niemiecką kancelarię do sądu z wnioskiem o zbadanie zasadności wystawiania takich mandatów. – Prawnie sytuacja nie zmieniała się od początku obowiązywania ustawy, czyli od początku roku, litera prawa jest taka sama. Samochody z instalacją dwupaliwową zamontowaną w pierwszej połowie roku są zwolnione z myta, a takie same samochody z taką samą instalacją zamontowaną w lipcu nie są uznawane przez BAG. Nie wiemy, na jakiej podstawie i właśnie to ma wyjaśnić sąd – opisuje sytuację Ewa Szumlak z firmy Elpigaz, która jest jednym z dostawców instalacji gazowych dla ciężarówek.
Jej wątpliwości budzi także wymóg dokumentowania udziału CNG w zasilaniu dwupaliwowym. – Udział CNG jest zmienny w zależności od warunków pracy silnika, w tym głównie od obciążenia oraz typu silnika. Na biegu jałowym silnik pracuje tylko na dieslu, przy maksymalnych obciążeniach dawka gazu jest minimalna, a pomiędzy tymi punktami dawka gazu zmienia się nieliniowo. Dlatego chwilowe wartości nie są miarodajne. Z kolei wyciąganie średniej też jest błędne w sytuacji, gdy np. samochód wjeżdża do Niemiec z Polski, gdzie zasilany był tylko olejem napędowym lub poruszał się na pewnym odcinku na terenie Niemiec tylko na dieslu. Po przełączeniu na zasilanie dwupaliwowe wskazania średniego zużycia gazu będą przekłamane – zaznacza Szumlak.
Nie jest również jasne, jaki udział gazu uprawnia – według BAG – do zwolnienia z myta. – Cała sytuacja jest niejasna i prowadzi raczej do zastraszenia przewoźników niż wyklarowania zasad – uważa Szumlak.
Na dodatek Toll Collect zwleka z przyznaniem stawki zerowej myta. Dokumenty odsyłane są do przewoźników pod pozorem uzupełnienia formalnych braków. Przedstawicielka Elpigaz uważa sytuację za bałagan administracyjny. Wskazuje, że skoro celem przepisów jest ochrona środowiska, to takie instalacje jak Vela Diesel firmy Elpigaz powinny być witane z otwartymi ramionami. – Są znacznie tańsze od fabrycznych i pozwolą oswoić użytkowników z paliwem gazowym w transporcie międzynarodowym oraz przyspieszyć rozwój infrastruktury stacji CNG/LNG w Niemczech i w innych krajach Europy – argumentuje.
Dodaje, że dla wdrożenia nowej technologii oraz dla ochrony środowiska lepiej jest, jeśli z gazu korzysta tysiąc samochodów dwupaliwowych już jeżdżących po drogach, spalających do 5-10 proc. gazu, niż dziesięć ciężarówek czysto gazowych lub fabrycznych gazodiesli, zamówionych z półrocznym terminem odbioru.
Z badań czystości spalin, przeprowadzonych przez Elpigaz oraz inne firmy posiadające homologację na montaż instalacji Dual Fuel do ciężarówek, wynika jednoznacznie, że już od 5-procentowego dodatku CNG do oleju napędowego dopalane są cząstki stałe i polepsza się emisja spalin, sprawiając, że takie spaliny są znacznie czystsze. Skrajnie wysoki udział gazu już nie jest tak przyjazny środowisku, ponieważ zabraknie tlenu dla jego całkowitego spalenia i do atmosfery poprzez wydech popłynie część niespalonego gazu. Przepływ gazu do wydechu jest też wynikiem faz rozrządu w silnikach wysokoprężnych, gdzie występuje chwilowe otwarcie wszystkich zaworów – ssących i wydechowych – i tak zwane przepłukiwanie cylindra.
Więcej informacji na ten temat w najnowszym, 67. numerze czasopisma ZMPD „Przewoźnik”.
W numerze także m.in.:
Konkurencja ze Wschodu - o zbliżających się negocjacjach limitów zezwoleń z krajami pozaunijnymi. Dla Polski kluczowe będą uzgodnienia z Bialorusią, Rosją i Ukrainą
Nowy kierunek - Chiny - dla polskich przewoźników otwiera się nowy rynek. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad umową dwustronną, która umożliwi wymianę zezwoleń.
Rozmowa z Bogusławem Liberadzkim o stanie prac nad Pakietem Mobilności.
Pierwsi kierowcy ze szkół - W czerwcu tego roku, po 3 latach edukacji, szkolne mury opuścił pierwszy rocznik przyszłych zawodowych kierowców.
Jak wykształcić kierowcę - przewodnik krok po korku.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.