ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2019-09-02

CNG z mytem czy bez?



SEKCJA

Robert Przybylski

W Niemczech nadal nie wiadomo dokładnie, które samochody zasilane CNG z instalacji dwupaliwowych muszą płacić myto. 


BAG opublikował 31 lipca na swojej stronie informację dotyczącą warunków zwolnienia z myta. Urząd w notatce podkreśla, że zwolnienie dotyczy gazu ziemnego CNG/LNG, a nie LPG. 
Podstawą jest odpowiedni wpis w polu P.3 dowodu rejestracyjnego o zasilaniu CNG /LNG. Według BAG gaz ziemny w normalnym trybie pracy powinien stanowić większość spalanego paliwa, co należy udowodnić odpowiednimi dokumentami, przy czym nie podaje, jakie to dokumenty. 
BAG wskazuje, że celem przepisów zwalniających pojazdy z myta jest ochrona środowiska, wynikająca ze zmniejszenia szkód spowodowanych emisją spalin. BAG ostrzega, że każdy, kto naumyślnie lub w wyniku niedbalstwa nie uiści opłaty, popełnia przestępstwo administracyjne i może być ukarany grzywną. 
Kontrole samochodów wyposażonych w dodatkową instalację CNG obejmują sprawdzenie, czy pojazdy w rzeczywistości jeżdżą na gazie, sprawdzenie ilości (pojemności) zbiorników, dokumentów – chodzi o wpis w polu P.3. 
Część  kontroli kończy się pozytywnie, część pouczeniem co należy uzupełnić, aby jeździć bez opłat, a część  wystawieniem „opłaty reklamacyjnej” w wysokości 168 euro. Niektórzy kierowcy, lepiej mówiący po niemiecku, wybronili się z przyjęcia tego rodzaju mandatu. 
Choć nie we wszystkich regionach w Niemczech wystawiane są takie opłaty, a praktyka nie jest jednolita w całych Niemczech, ponad 50 polskich firm transportowych wystąpiło poprzez niemiecką kancelarię do sądu z wnioskiem o zbadanie zasadności wystawiania takich mandatów. – Prawnie sytuacja nie zmieniała się od początku obowiązywania ustawy, czyli od początku roku, litera prawa jest taka sama. Samochody z instalacją dwupaliwową zamontowaną w pierwszej połowie roku są zwolnione z myta, a takie same samochody z taką samą instalacją zamontowaną w lipcu nie są uznawane przez BAG. Nie wiemy, na jakiej podstawie i właśnie to ma wyjaśnić sąd – opisuje sytuację Ewa Szumlak z firmy Elpigaz, która jest jednym z dostawców instalacji gazowych dla ciężarówek. 
Jej wątpliwości budzi także wymóg dokumentowania udziału CNG w zasilaniu dwupaliwowym. – Udział CNG jest zmienny w zależności od warunków pracy silnika, w tym głównie od obciążenia oraz typu silnika. Na biegu jałowym silnik pracuje tylko na dieslu, przy maksymalnych obciążeniach dawka gazu jest minimalna, a pomiędzy tymi punktami dawka gazu zmienia się nieliniowo. Dlatego chwilowe wartości nie są miarodajne. Z kolei wyciąganie średniej też jest błędne w sytuacji, gdy np. samochód wjeżdża do Niemiec z Polski, gdzie zasilany był tylko olejem napędowym lub poruszał się na pewnym odcinku na terenie Niemiec tylko na dieslu. Po przełączeniu na zasilanie dwupaliwowe wskazania średniego zużycia gazu będą przekłamane – zaznacza Szumlak. 
Nie jest również jasne, jaki udział gazu uprawnia – według BAG – do zwolnienia z myta. – Cała sytuacja jest niejasna i prowadzi raczej do zastraszenia przewoźników niż wyklarowania zasad – uważa Szumlak. 
Na dodatek Toll Collect zwleka z przyznaniem stawki zerowej myta. Dokumenty odsyłane są do przewoźników pod pozorem uzupełnienia formalnych braków. Przedstawicielka Elpigaz uważa sytuację za bałagan administracyjny. Wskazuje, że skoro celem przepisów jest ochrona środowiska, to takie instalacje jak Vela Diesel firmy Elpigaz powinny być witane z otwartymi ramionami. – Są znacznie tańsze od fabrycznych i pozwolą oswoić użytkowników z  paliwem gazowym w transporcie międzynarodowym oraz przyspieszyć rozwój  infrastruktury stacji CNG/LNG w Niemczech i w innych krajach Europy – argumentuje. 
Dodaje, że dla wdrożenia nowej technologii oraz dla ochrony środowiska lepiej jest, jeśli z gazu korzysta tysiąc samochodów dwupaliwowych już jeżdżących po drogach, spalających do 5-10 proc. gazu, niż dziesięć ciężarówek czysto gazowych lub fabrycznych gazodiesli, zamówionych z półrocznym terminem odbioru. 
Z badań czystości spalin, przeprowadzonych przez Elpigaz oraz inne firmy posiadające homologację na montaż instalacji Dual Fuel do ciężarówek, wynika jednoznacznie, że już od 5-procentowego dodatku CNG do oleju napędowego dopalane są cząstki stałe i polepsza się emisja spalin, sprawiając, że takie spaliny są znacznie czystsze. Skrajnie wysoki udział gazu już nie jest tak przyjazny środowisku, ponieważ zabraknie tlenu dla jego całkowitego spalenia i do atmosfery poprzez wydech popłynie część niespalonego gazu. Przepływ gazu do wydechu jest też wynikiem faz rozrządu w silnikach wysokoprężnych, gdzie występuje chwilowe otwarcie wszystkich zaworów – ssących i wydechowych – i tak zwane przepłukiwanie cylindra.

Więcej informacji na ten temat w najnowszym, 67. numerze czasopisma ZMPD „Przewoźnik”.

W numerze także m.in.:
Konkurencja ze Wschodu - o zbliżających się negocjacjach limitów zezwoleń z krajami pozaunijnymi. Dla Polski kluczowe będą uzgodnienia z Bialorusią, Rosją i Ukrainą
Nowy kierunek - Chiny - dla polskich przewoźników otwiera się nowy rynek. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad umową dwustronną, która umożliwi wymianę zezwoleń.
Rozmowa z Bogusławem Liberadzkim o stanie prac nad Pakietem Mobilności.
Pierwsi kierowcy ze szkół - W czerwcu tego roku, po 3 latach edukacji, szkolne mury opuścił pierwszy rocznik przyszłych zawodowych kierowców.
Jak wykształcić kierowcę - przewodnik krok po korku.

Opr. ZMPD/DWSK/AM

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty

THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     THB  0,1181     USD  3,8915     AUD  2,8587     HKD  0,5005     CAD  3,0972     NZD  2,7100     SGD  2,8611     EUR  4,5858     HUF  1,2687     CHF  4,2381     GBP  5,3582     UAH  0,1442     JPY  3,5305     CZK  0,1782     DKK  0,6166     ISK  3,0860     NOK  0,4359     SEK  0,4481     HRK  0,6090     RON  0,9319     BGN  2,3447     TRY  0,4545     ILS  1,1919     CLP  0,5106     PHP  0,0773     MXN  0,1936     ZAR  0,2610     BRL  0,7481     MYR  0,9200     RUB  0,0525     IDR  2,6871     INR  5,2260     KRW  0,3369     CNY  0,6003     XDR  5,5347     












Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD