ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2020-04-29

Kolejne spotkanie Rady Konsultacyjnej GITD



SEKCJA

 

Podczas posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego, która odbyła się 28 kwietnia 2020 r. w formie wideokonferencji, dyskutowano o aktualnych problemach branży.


Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił dane dotyczące bieżącej sytuacji w transporcie przewoźników, w tym ogólne informacje o natężeniu ruchu drogowego. Stwierdził, że od pewnego czasu obserwuje się schłodzenie ruchu zarówno polskich przewoźników jak i ruchu tranzytowego. Sekretarz stanu Rafał Weber poinformował, że natężenie ruchu spadło szczególnie w grupie pojazdów osobowych i autobusów, gdzie ocenił spadek na 20 proc. W grupie ciężarówek spadek ten wyniósł 9 proc., pojazdów z przyczepami 5 proc., a ciągników siodłowych 1,1 proc. Łącznie spadek w okresie od stycznia do kwietnia w stosunku do tego samego okresu w ub. Roku wyniósł 15 proc.  

Dyr. BTM Małgorzata Wojtal Białaszewska poinformowała natomiast o spadku liczby wydawanych dokumentów związanych z dostępem do zawodu oraz z wykonywaniem zawodu kierowcy. Jednocześnie rośnie liczba podmiotów rezygnujących z działalności transportowej. 
W dyskusji, w której udział wzięło kilkunastu przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, sporo uwagi poświęcono zwłaszcza zatorom płatniczym i coraz dłuższym terminom płatności, co zleceniodawcy bardzo często tłumaczą pogarszającą się płynnością. Radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk podkreślił, że problem z płatnościami może narastać, zwłaszcza że nie wiadomo, jaka jest i będzie kondycja zleceniodawców.  Z jednej strony powinniśmy walczyć na arenie unijnej o ustawowe skrócenie terminów płatności, z drugiej  na arenie krajowej. Przypomniał, że ZMPD  wielokrotnie proponowało powiązanie płatności np. z odzyskiwaniem VAT.
 

Niebezpieczeństwo przejmowania polskich firm


W wypowiedziach przewoźników pojawiała się także kwestia przejmowania polskich firm transportowych przez firmy i osoby ze Wschodu, w różnych formach (zakup całych polskich firm, wykupowanie udziałów itp.), a także przejmowanie ładunków przez przewoźników ze Wschodu, często po cenach niższych niż koszty. Ułatwieniem dla nich są polskie przepisy, dopuszczające możliwość odbierania wypoczynku w kabinach (zarówno 24 jak 45 h). To powoduje, że kierowcy nie zjeżdżają do swoich krajów, realizując odpoczynek w Polsce, aby po zakończeniu odpoczynku  natychmiast ruszyć do pracy za granicami naszego kraju. 

Zwracano także uwagę na koordynację zliberalizowanych na czas pandemii przepisów z innymi państwami. Chodzi o przepisy dotyczące świadectw kierowców, wiz i zezwoleń na pracę kierowców spoza UE. Duże zainteresowanie budziła także kwestia wprowadzenia elektronicznych dokumentów,  na przykład eCMR, co w znacznym stopniu ułatwiłoby realizację  przewozów międzynarodowych.

Padło również pytanie o zmianę ustawy o drogach publicznych. Przedstawiciele ministerstwa infrastruktury poinformowali, że w trwających nadal pracach nad ustawą wzięto pod uwagę zastrzeżenia środowiska transportowego.
 

Problemy polskich przewoźników w Turcji


Tadeusz Wilk zabrał głos w wymianie zdań na temat sytuacji na tureckiej granicy. – Co prawda Turcy wprowadzili pewne rozwiązania, ale polscy przewoźnicy w dalszym ciągu podkreślają, że wykonanie operacji wyładunku i załadunku w ciągu 72 godzin jest trudne do realizacji, a w wielu przypadkach niemożliwe – powiedział radca prezesa ZMPD. Podkreślił, że Turcy nierówno traktują różne kraje. – Kierowcy z Bułgarii, Białorusi, Mołdawii czy Rumuni są inaczej traktowani niż Polacy. Dlatego rząd powinien wprowadzić podobne warunki do wykonywania przewozów w naszym kraju dla kierowców tureckich – dodał Tadeusz Wilk. Polscy zleceniodawcy nie chcą korzystać z usług polskich przewoźników, bo ci mają problem z dostarczeniem do Turcji ładunków. Zaczynają znacznie częściej wykorzystywać do tego celu przewoźników tureckich.

Innymi poruszonymi tematami były kwestie dotyczące m.in. szkoleń okresowych kierowców. Dużym ułatwieniem byłoby szkolenia on-line. 

Oddzielnym problemem jest tragiczna sytuacja przewoźników autobusowych. Przewoźnicy przewidują, że sytuacja może się zacząć poprawiać dopiero w 2021 r., co prawdopodobnie oznacza upadek większości firm autobusowych. 


Opr. ZMPD/TW/DWSK/PG
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD