ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Transport w mediach
Informacje
2020-07-23

ZMPD w debacie The Warsaw Institute Review na temat Pakietu Mobilności



SEKCJA

Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD wziął udział w debacie online „Pakiet mobilności i przyszłość europejskiego transportu” zorganizowanej 22 lipca przez Warsaw Institute oraz The Warsaw Institute Review. O zmianach w unijnym prawie transportowym dyskutowali również Władysław Kondratowicz, wiceminister komunikacji Republiki Litwy, Kosma Złotowski, poseł do Parlamentu Europejskiego oraz Robert Przybylski, dziennikarz motoryzacyjny, publicysta, reprezentujący dziennik „Rzeczpospolita”.


Piotr Mikiel podkreślał, że przepisy Pakietu Mobilności, podzielone na trzy grupy, w zależności od poszczególnych aktów prawnych, będą wchodziły w życie w określonym czasie. 

Przepisy zgrupowane są następująco:

– wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisów dotyczących tachografów;
– delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego oraz kontroli drogowych;
– warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.

Najszybciej, 20 dni po ogłoszeniu Pakietu – przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców.  – Spodziewamy się, że Pakiet Mobilności zostanie ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod koniec lipca lub na początku sierpnia. W drugiej połowie sierpnia przewoźnicy będą musieli się zmierzyć  z obowiązkiem stosowania nowych przepisów – powiedział dyrektor Mikiel.  – Nie widzimy tutaj dużego zagrożenia. Jedyna rzecz, która nas niepokoi, to obowiązek umożliwienie kierowcom przez przedsiębiorców powrotu do siedziby przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie. A przecież w UE mamy do czynienia z kierowcami pochodzącymi z państw członkowskich, ale także z innych krajów, np. Ukraina, Białoruś, Rosja – dodał Piotr Mikiel. 

Inną kwestią związaną z tymi przepisami jest możliwość odbioru dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu. To regulacja, o którą środowiska przewoźników drogowych zabiegały. Pozostałe zagadnienia związane z wymianą tachografów czy obowiązkiem przechowywania zapisów i okazywanie ich w ciągu 56 dni zostały odroczone do 2024 r.

– Wydłużono też czas dojazdu dla kierowców powracających do firm transportowych lub do domu. Chodzi przede wszystkim o zmianę do art. 12, który umożliwia wydłużenie tego czasu o godzinę lub dwie – to rozwiązanie, o które postulowaliśmy – mówił Piotr Mikiel.
 
Pozostałe zmiany zostały odroczone w czasie.  – Firmy transportowe będą miały 18 miesięcy aby przygotować się do zmian dotyczących min. warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Sposób, w jaki firmy transportowe świadczą usługi przewozowe, nie przebiega według jednego wzorca. Są firmy specjalizujące się w wykonywaniu przewozów bilateralnych, cross-trade, pomiędzy krajami UE i spoza UE. W zależności od tego będą musiały się odpowiednio dostosować – tłumaczył dyrektor Departamentu Transportu ZMPD. 

Największe zaniepokojenie przewoźników drogowych z Polski, ale nie tylko z Polski budzi obowiązek powrotu ciężarówki co 8 tygodni. To jest element, który pojawił się w przepisach Pakietu dopiero w trakcie procedowania. W tym zakresie zaostrzono pewne propozycje w stosunku do pierwotnego projektu. 

Na trzecią część Pakietu składają się warunki dotyczące delegowania kierowców.  – Mamy tu odrębne regulacje dla transportu międzynarodowego. Nastąpiło zwolnienie z przepisów dotyczących delegowania w przypadku wykonywania operacji w transporcie bilateralnym, co wpisało się w postulaty zgłaszane przez branżę – powiedział Piotr Mikiel. Z przepisów wyłączony jest tranzyt. 

– Prawdziwy bój dotyczył kwestii cross-boder, czyli przewozów wewnątrz UE. Zdawaliśmy sobie sprawę, że trzeba osiągnąć kompromis. Nie wszystkie rozwiązania są racjonalne, np. kwestie powrotów ciężarówki do kraju rejestracji nie mają nic wspólnego z ekologią, z Zielonym Ładem. Nie ma to nic wspólnego z kwestiami socjalnymi. Ostateczne rozwiązanie jest dalekie od naszych oczekiwań, ale nie spowoduje naszego wykluczenia z rynku – podsumował dyrektor Mikiel.

Cała debata jest do obejrzenia na kanale YouTube The Warsaw Institute Review


Opr. ZMPD/DWSK/AM

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD