INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Wiemy, że nic nie wiemy – tak można skomentować aktualną sytuację związaną z wprowadzaniem nowego systemu poboru opłat e-TOLL.
– Brakuje kampanii informacyjnej. Z ankiety przeprowadzonej przez ZMPD wynika, że ponad połowa przewoźników nie słyszała o e-TOLL, a aż 60 proc. z nich ma pojęcia o zasadach, które będą już niedługo obowiązywały – punktuje dyr. Anna Brzezińska-Rybicka. Kolejną newralgiczną kwestią jest brak urządzenia pokładowego – niezbędnego do prawidłowego poboru opłat. – Państwo jako operator nowego systemu ma obowiązek wyposażyć każdego przewoźnika w odpowiednie, sprawdzone i w pełni funkcjonujące urządzenie. Najlepszym, zdaniem transportowców, jest OBU, które powinno być wypożyczane przewoźnikom za kaucją – podkreśla rzecznik prasowa Zrzeszenia. Państwo jednak dąży do tego, by przedstawiciele biznesu takie urządzenie kupili. Dziś nadal nie wiadomo, kiedy będzie je można kupować, od kogo i w jakiej cenie.
Nic więc dziwnego, że państwo z uporem stawia na darmową aplikację mobilną. – Darmowa jest ona tylko z nazwy, bo przecież trzeba kupić kierowcom drogie i bardzo drogie smartfony, do tego dochodzą koszty przesyłu danych; poza tym to na kierowcy będzie spoczywał obowiązek włączania i wyłączania systemu, który dzisiaj nalicza opłaty automatycznie. Zagrożeniem jest sytuacja, w której telefon np. się wyładuje lub zostanie uszkodzony. Surowe konsekwencje za przerwane połączenie będzie ponosił wyłącznie przewoźnik – wylicza wady aplikacji Anna Brzezińska-Rybicka, przypominając przy okazji, że przewoźnicy do tej pory nie otrzymali możliwości testów nowego systemu.
– Kolejną kwestią, na którą nie zgadzają się przewoźnicy, jest waloryzacja stawek opłat o wskaźnik inflacji – mówi rzecznik prasowa ZMPD. – To przepis niezgodny z przepisami unijnymi, które wiążą podwyżki jedynie z utrzymaniem infrastruktury drogowej – przypomina dyr. Anna Brzezińska-Rybicka. – Przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej posługują się takimi sformułowaniami, jak: wydaje nam się, prawdopodobnie, mamy nadzieję, że… A przewoźnicy muszą mieć stuprocentową pewność, bo to na nich spocznie pełna odpowiedzialność – kończy rzecznik prasowa ZMPD.
Nowy system jest na tyle niegotowy, że okres przejściowy, czyli funkcjonowanie obu systemów, starego i nowego, został niedawno wydłużony do 30 września 2021 r. Ale to jak na razie tylko projekt zmiany. Jeszcze nie mamy pewności, czy zostanie zatwierdzony przez Senat na posiedzeniu, które ma odbyć się w połowie maja.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.