ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

2005-03-11

Działalność spedycyjna wymaga uregulowania- interwencja ZMPD na forum Komitetu Łączności z Unią Europejską do spraw Transportu Towarowego (CTLM)



SEKCJA
11.03.2005 14:47

2 marca 2005 r. w Brukseli na posiedzeniu Komitetu Łączności z Unią Europejską do spraw Transportu Towarowego (CLTM) przedstawiciel polskiej delegacji - prezes Zarządu ZMPD, Wojciech Sienicki, zgłosił interwencję w sprawie wprowadzenia w państwach członkowskich Unii Europejskiej jednolitych kryteriów dostępu do zawodu spedytora.

Wyrażamy nadzieję, że inicjatywa ZMPD zostanie podjęta zarówno przez IRU i jej zrzeszenia członkowskie, jak również przez Komisję Europejską i zaowocuje przyjęciem przez Unię Europejską przepisów prawnych, regulujących dostęp do zawodu spedytora.

Poniżej przedstawiamy pełny tekst interwencji.

25 państw członkowskich Unii Europejskiej wprowadziło i stosują kryteria dostępu do zawodu przewoźnika transportu drogowego. Jak wiemy, stopień przestrzegania tych kryteriów jest różny w poszczególnych krajach. Problem ten stanowi przedmiot rozważań zarówno na szczeblu Unii Europejskiej, jak i IRU. IRU sformułowała swoje stanowisko w tej sprawie na ostatnim posiedzeniu Rady Transportu Towarowego (CTM) w Genewie w listopadzie 2004 r. Seminarium na ten temat, organizowane przez Komisję Europejską, odbędzie się dnia 21 marca 2005 r. Wszystkie działania podejmowane w tej kwestii mają na celu zharmonizowanie kryteriów stosowanych we wszystkich państwach członkowskich UE.

ZMPD popiera wszystkie te inicjatywy, w tym również takie, które miałyby doprowadzić do zwiększenia wymagań finansowych wobec przewoźników. Umożliwiłoby to harmonizację warunków konkurencji i pomogłoby osiągnąć uczciwy margines zysku w ramach sektora transportu drogowego.

Jednak, obserwując rozwój rynku transportowego, zwłaszcza po poszerzeniu Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r., ZMPD wyraża pogląd, że powyższe działania nie są wystarczające dla zapewnienia naszemu sektorowi odpowiednich warunków niezakłóconego rozwoju. Mamy na myśli fakt, że istotną rolę na tym rynku odgrywają spedytorzy, którzy bardzo często są pośrednikami między przewoźnikami i ich klientami. W świetle obecnie istniejących przepisów Unii Europejskiej, działalność spedytora może podjąć każda osoba, która ją zarejestruje jako przedmiot swej działalności gospodarczej, bez konieczności spełnienia żadnych dodatkowych warunków.

Doprowadza to do sytuacji, w której dystrybutor ładunków, podmiot negocjujący z klientami i odgrywający bardzo istotną rolę w realizacji zleceń transportowych, nie jest zobowiązany do spełnienia jakichkolwiek kryteriów oraz nie musi dysponować ani narażać na ryzyko żadnej osobistej własności, nawet, gdy zarządza wieloma operacjami transportowymi, a wartość przewożonych towarów jest olbrzymia. Tacy gracze rynkowi są w znacznym stopniu skłonni do podporządkowywania się cenowym żądaniom klientów oraz nie chcą, ani nie są w stanie, przeprowadzać kalkulację, która uwzględniałaby wiele różnych czynników, którym przewoźnicy muszą sprostać każdego dnia (najlepszym przykładem jest tu wprowadzenie Maut czy kryzysy paliwowe, które miały miejsce w ostatnim roku). W wielu przypadkach czerpią oni korzyści z powodu wykorzystywania małych przewoźników, nie stosują należytych warunków zapłaty i zmuszają swoich partnerów transportowych do akceptowania odroczonych terminów płatności. Bardzo często zlecenia otrzymywane od takich firm są sprzeczne z obowiązującymi konwencjami AETR, ADR, CMR i innymi przepisami prawa. Wielu spedytorów ponosi odpowiedzialność za dramatyczny spadek frachtów w ostatnich miesiącach, co niestety było związane ze znacznie gorszą jakością realizacji przewozów.

W związku z powyższymi problemami, ZMPD, mając na uwadze wiele przykładów takich zachowań firm spedycyjnych, które mają siedziby nie tylko w Polsce, ale również w Austrii, Niemczech, Holandii, Francji i wielu innych państwach Unii Europejskiej, proponuje, aby działalność spedycyjna w sektorze transportu drogowego podlegała takim samym uregulowaniom, jakie odnoszą się do przewoźników transportu drogowego.

Firmy prowadzące działalność spedycyjną na rynku transportu drogowego powinny spełniać te same kryteria, zwłaszcza finansowe, które wymagałyby gwarancji finansowej na poziomie co najmniej 10 pojazdów ciężarowych. Spedytorzy powinni zgłaszać wnioski na taki sam rodzaj licencji. Doprowadziłoby to do podniesienia stopnia profesjonalizmu w zawodzie spedytora i pozwoliłoby na zakończenie działalności nieuczciwych i niewiarygodnych przedsiębiorstw poprzez cofnięcie licencji w przypadku udowodnienia nielegalnych działań albo łamania kryteriów dobrej reputacji.

Zdaniem ZMPD problem ten, jeżeli znajdzie poparcie wśród przedstawicieli sektora, należy zgłosić do Komisji Europejskiej, w celu uregulowania go w odpowiednich przyszłych przepisach unijnych. Tekst niniejszej interwencji zostanie przedstawiony prezydium CLTM. Prosimy również o włączenie naszej interwencji do sprawozdania z dzisiejszego posiedzenia. Może ona otworzyć dyskusję nad tym problemem i umożliwić organizacjom państw członkowskich przedstawienie własnych opinii w tej sprawie.

     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD