INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Pliki cookie
Aktualności
Jak uchronić się przed restrykcjami celnymi na Białorusi
Wczoraj w biurze ZMPD spotkali się przewoźnicy, których dotknęły represyjne działania służb białoruskich, związane z przewozem w tzw. skrytkach artykułów akcyzowych.Te nieprzyjemne zdarzenia nasiliły się w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Najbardziej restrykcyjną praktyką jest rekwirowanie całych pojazdów wraz z ładunkami. Taka kara stosowana jest nawet za przewiezienie kilkunastu paczek papierosów w kabinie kierowcy. Odzyskanie tych pojazdów jest niezwykle trudne nawet na drodze sądowej. Znany jest też przypadek polskiego przedsiębiorcy, któremu - pomimo wygranej batalii przed białoruskimi sądami - nadal nie zwrócono jego własności.W kilkugodzinnych rozmowach uczestniczyła spora grupa przewoźników (w trakcie spotkania trzeba było zmienić salę na większą, aby pomieścić wszystkich zainteresowanych), zaproszono też białoruskiego prawnika, który zajmuje się tymi zagadnieniami. Zgodnie uznano, że wymiana doświadczeń i informacji umożliwi bardziej skuteczną obronę przewoźników przed białoruskimi sądami. Podstawowym jednak celem jest unikanie takich zagrożeń. Wspólnie ustalono, że największe znaczenie ma właściwe zachowanie kierowcy, który np. papierosy (oczywiście w dozwolonej ilości) musi przewozić w kabinie w miejscu widocznym, najlepiej na sąsiednim fotelu i to całkiem odkryte. Kolejnym ostrzeżeniem dla przewoźników może być informacja, że w tych sprawach nie obowiązuje przedawnienie i następny przejazd przez granicę tym samym pojazdem, nawet po kilku latach, może być ryzykowny.Te zagadnienia od pewnego czasu stanowią jeden z kierunków działań ZMPD. Poza bieżącymi interwencjami kierowane są też do instytucji i organizacji rządowych oraz międzynarodowych. O podjęcie odpowiednich czynności poproszono polskie resorty spraw międzynarodowych i finansów, które ten problem już usiłują rozwiązać, m.in. na różnych forach międzynarodowych. Podobne starania prowadzi samodzielnie ZMPD, na przykład za pośrednictwem komisji celnej IRU. W przyszłym tygodniu ten problem stanie też na spotkaniu grupy roboczej WP.30, działającej w ramach Europejskiej Komisji ONZ, co zadeklarował uczestniczący stale w jej pracach sekretarz generalny ZMPD Jan Buczek.W najbliższych dniach odbędzie się kolejne posiedzenie komisji mieszanej polsko - białoruskiej do spraw transportu międzynarodowego i oczywiście przedmiotem rozmów będą wyżej wymienione zagadnienia. W posiedzeniu tej międzyrządowej komisji uczestniczyć będą przedstawiciele ZMPD.Informacja własna ZMPDWszystkie prawa zastrzeżone dla ZMPD
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Partnerzy biznesowi
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Na skróty