INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Protest celników powoduje ogromne straty u przewoźników, sięgające milionów euro. Rachunek jest oczywisty: liczba pojazdów zatrzymanych na granicach sięga 5 tysięcy. Każdy dzień przestoju to strata ok. 300 euro. W sumie polscy transportowcy tracą każdego dnia na granicach 1,5 mln euro dziennie. Tracą też ci przewoźnicy, a szacujemy, że jest ich również około 5 000, którzy zatrzymali załadowane pojazdy na bazach, w oczekiwaniu na poprawę sytuacji.
Przewoźnicy prowadząc firmy ponoszą koszty (muszą na przykład płacić raty leasingowe za pojazdy), a stojące samochody nie generują przychodów.
Do strat należy też dodać zapisane w umowach kary za opóźnienie terminu. Jest oczywiste, że jeśli towar miał być dostarczony w określonym terminie, firmy przewozowe będą płacić kary z tytułu nieterminowych dostaw.
W przypadku artykułów spożywczych zepsutych albo za późno dostarczonych do odbiorcy grozi całkowita utraty zapłaty za towar. A właśnie na Wschód dostarczamy dużo artykułów spożywczych, czyli towarów łatwo psujących się.
Realna jest groźba zerwania długoterminowych kontraktów i przekazanie tych intratnych zleceń zagranicznym firmom przewozowym, chociażby czeskim czy litewskim. A strat poniesionych z tego tytułu nie da się szybko policzyć. Wiadomo tylko, że będą ogromne.
5 lutego br. w biurze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odbyła się narada dotycząca opracowania metody działania w sprawach o uzyskanie odszkodowania za straty poniesione przez członków ZMPD na skutek długotrwałej blokady polskich przejść granicznych. W spotkaniu oprócz ekspertów Zrzeszenia udział wzięły trzy kancelarie prawne.
W trakcie spotkania dokonano analizy zakresu odpowiedzialności Skarbu Państwa w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego oraz o inne przepisy krajowe, wspólnotowe i międzynarodowe odnoszące się do procedur celnych oraz do zapewnienia swobody wymiany handlowej w drogowym przewozie rzeczy.
Ustalono, że zrzeszenie zwróci się do swoich członków o nadsyłanie informacji o rodzaju i wysokości udokumentowanych strat, co będzie stanowić podstawę do określenia sposobu działania przez przewoźników w indywidualnych postępowaniach o odszkodowanie.
Opr. Anna Wrona
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.