ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2024-09-03

LUTZ: Odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek niewłaściwego załadunku



SEKCJA


Dwie dekady współpracy między firmą LUTZ a ZMPD skłoniły nas do przybliżenia działalności tego dynamicznie rozwijającego się brokera ubezpieczeniowego, a także jego idei związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem polskich transportowców w postaci służących przewoźnikom cyklu merytorycznych materiałów. Dziś temat dotyczący odpowiedzialności za szkody powstałe na skutek niewłaściwego załadunku.


Ponieważ kwestia „kto odpowiada za szkody spowodowane niewłaściwym załadunkiem towaru?“ jest kwestią sporną praktycznie „od zawsze“, chcielibyśmy w tym miejscu najpierw podkreślić, iż postanowienia CMR nie regulują, kto – nadawca czy przewoźnik – jest odpowiedzialny za należyty załadunek towaru na samochód ciężarowy. O ile nie dokonano szczególnych uzgodnień pomiędzy zleceniodawcą a przewoźnikiem, załadunek stanowi zasadniczo obowiązek nadawcy, także wówczas, gdy przewoźnik bądź kierowca jedynie „współuczestniczy” przy załadunku na prośbę nadawcy lub też gdy sam przewoźnik dokonuje załadunku towaru, ale wyłącznie według wskazań nadawcy; w takim przypadku jest on tylko pomocnikiem nadawcy.

W rzeczywistości rozstrzygnięcie kwestii odpowiedzialności za załadunek towaru zależy ostatecznie od tego, kto jest „podmiotem decydującym o przebiegu załadunku“.

Jeżeli przewoźnik bądź kierowca, mimo braku umownego obowiązku dokonania załadunku towaru, z jakichkolwiek powodów samodzielnie i od początku do końca przeprowadzi załadunek towaru na ciężarówkę lub wydawać będzie personelowi nadawcy konkretne polecenia w tym zakresie, wówczas odpowiedzialność za szkodę powstałą wskutek nienależytego załadunku towaru należy przypisać przewoźnikowi.

W praktyce mnożą się przypadki, w których kierowca udziela pracownikom nadawcy wytycznych co do załadunku towarów na ciężarówkę, przeważnie w związku z przewozem przesyłek zbiorowych, kiedy to jeden pojazd przewozi kilka całkowicie różnych towarów, które muszą być załadowane i rozładowane w określonej kolejności. Sytuacje takie zdarzają się, ponieważ kierowcy wiedzą z doświadczenia, lub uważają na podstawie przebytego szkolenia, jak powinno się należycie dokonywać załadunku. Jest to co prawda pozytywne zjawisko, gdy kierowcy w trosce o bezpieczeństwo komunikacyjne zajmują się tematem załadunku oraz bezpiecznym przewozem towaru i kształcą się w tym zakresie uczęszczając na kursy itp., niemniej jednak w żadnym przypadku nie może dojść do tego, aby kierowcy przejmowali zadania będące w kompetencji nadawcy, który z pewnością najlepiej zna „swój towar“ i związane z nim wymogi w zakresie bezpieczeństwa w trakcie przewozu.

Niesłuszne byłoby jednak wyciągnięcie wniosku, iż przewoźnik nic nie musi robić w kwestii załadunku, gdyż – jeżeli przy przyjęciu towarów do transportu widoczna jest oczywista wada załadunku dokonanego przez nadawcę – kierowca jest zobowiązany wskazać tę wadę nadawcy ustnie, a następnie wspomnieć o niej wyraźnie na piśmie, zwłaszcza że w liście przewozowym znajduje się przeważnie rubryka „zastrzeżenia/reklamacje przewoźnika“, która zazwyczaj prawie nigdy nie jest wykorzystywana. W związku z tym, iż w przypadku powoływania się na szkodę powstałą wskutek niewłaściwego załadunku z reguły wskazuje się na fakt, że towar został przyjęty przez kierowcę bez zastrzeżeń, zaleca się korzystanie z prawa reklamacji i unikanie sytuacji, w której kierowcy przypisywane byłyby obowiązki nadawcy, ponieważ udzielał on wcześniej wytycznych dotyczących załadunku lub zgłaszał stosowne życzenia w tym zakresie.
.

Biuro LUTZ ASSEKURANZ w Warszawie 
ZMPD Al. Jana Pawła II 78
+48 22 536 18 84

tel.: 22 536 18 84  
mob: 723 688 878

tel.: 22 536-18-89 
mob: 609 019 376
 
SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD