INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Dwie dekady współpracy między firmą LUTZ a ZMPD skłoniły nas do przybliżenia działalności tego dynamicznie rozwijającego się brokera ubezpieczeniowego, a także jego idei związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem polskich transportowców w postaci służących przewoźnikom cyklu merytorycznych materiałów. Dziś temat dotyczący reklamacji oraz reakcji na reklamację.
W prawie transportowym w odniesieniu do kwestii przedawnienia roszczeń niemal decydujące znaczenie przypisuje się pisemnej reklamacji oraz reakcji na nią. Zgodnie z art. 32 ust. 2 Konwencji CMR reklamacja pisemna zawiesza przedawnienie aż do dnia, w którym przewoźnik na piśmie odrzuci reklamację i zwróci załączone do niej dokumenty.
Ze sposobu sformułowania powyższego postanowienia można od razu wyczytać, że wymagana jest tu forma pisemna - zarówno reklamacja, jak i jej ewentualne odrzucenie muszą być dokonane na piśmie, aby wywrzeć pożądany skutek na bieg przedawnienia.
Ponieważ taka reklamacja powoduje zawieszenie przedawnienia, które w przypadku nieodrzucenia reklamacji wciąż jest skuteczne, LUTZ ASSEKURANZ zaleca, aby w każdym przypadku bardzo szybko na nią zareagować. Jeżeli zatrudniamy przewoźnika-podwykonawcę, to należy go zobowiązać do odpowiedzialności natychmiast po uzyskaniu informacji o powstaniu szkody, a więc np.: Niniejszym zawiadamiamy, że ponosicie Państwo wyraźną odpowiedzialność za szkodę powstałą w trakcie przewozu z ... do ... z dnia ... o numerze ...! Oprócz tego wskazane jest wysyłanie tego rodzaju reklamacji w taki sposób, aby można było ten fakt udowodnić, tzn. listem poleconym lub faksem. W przypadku dużych szkód zalecamy w każdym przypadku list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli sami otrzymamy taką reklamację, wskazana jest również szybka reakcja. Aby na nowo wznowić bieg przedawnienia roszczeń, należy tego rodzaju reklamację odesłać bezpośrednio do nadawcy i w taki sposób, aby można to było udowodnić. Odrzucenie reklamacji musi być jednoznaczne i nie musi zawierać uzasadnienia. Wystarczające będzie takie zdanie: Otrzymaliśmy Państwa reklamację z dnia ... i wyraźnie ją odrzucamy. Ważne jest jednak, aby zwrócić również ewentualne oryginały dokumentów, jakie zostały przesłane w ramach reklamacji. Oczywiście nie ma to znaczenia w przypadku reklamacji wysłanej faksem. Jednakże w przypadku reklamacji, która wpłynęła drogą pocztową, należy sprawdzić, czy zawiera ona oryginalne dokumenty i również je odesłać (nie ma obowiązku odsyłania kopii dokumentów). Zgodnie z powyższym postanowieniem oryginalne dokumenty należy zwrócić właśnie w ramach odrzucenia reklamacji i dlatego w tej sytuacji odrzucenie reklamacji faksem mija się z celem.
Reasumując, firma LUTZ ASSEKURANZ zaleca z powyższych powodów następujący sposób postępowania:
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.