ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2024-10-31

LUTZ: Powinności w zakresie wyjaśnienia stanu faktycznego



SEKCJA


Dwie dekady współpracy między firmą LUTZ a ZMPD skłoniły nas do przybliżenia działalności tego dynamicznie rozwijającego się brokera ubezpieczeniowego, a także jego idei związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem polskich transportowców w postaci służących przewoźnikom cyklu merytorycznych materiałów. Dziś temat dotyczący powinności w zakresie wyjaśnienia stanu faktycznego

Coraz częściej w stosunku do przewoźników dochodzone są roszczenia na podstawie art. 29 Konwencji CMR. W tych przypadkach istotną kwestią jest rozłożenie ciężaru dowodu.

Przeważnie reprezentowany jest pogląd, iż w procesie sądowym to zasadniczo powód  zobowiązany jest do wykazania i udowodnienia przesłanek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pozwanego. Taki pogląd zakłada jednak, że pozwany ze swojej strony wywiąże się z powinności w zakresie wyjaśnienia zaistniałych faktów. W związku z tym reprezentowany jest także pogląd, iż pozwany, z uwagi na ogólną zasadę dobrej wiary, zobowiązany jest wyjaśnić okoliczności, które wystąpiły w okresie objętym jego odpowiedzialnością za powierzony towar, gdyż są to fakty leżące całkowicie poza „sferą wpływu” zleceniodawcy.

W odniesieniu do zakresu powinności dotyczących wyjaśnienia stanu faktycznego w niektórych państwach orzecznictwo sądowe zmierza ku temu, by nałożyć na przewoźnika lub spedytora, w celu uniknięcia negatywnych skutków procesowych ze strony pozywającego zleceniodawcy, obowiązek przedstawienia nie tylko wewnętrznych procedur organizacyjnych w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód, lecz także konkretnego przebiegu danego zdarzenia, w wyniku którego doszło do powstania szkody. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się z tego zobowiązania, wówczas nieuzasadnione wywody pozywającego zleceniodawcy sąd uzna za uzasadnione, czego skutkiem będzie przyjęcie, że po stronie przewoźnika występuje wina umyślna lub rażące niedbalstwo, a tym samym odpowiedzialność w nieograniczonym zakresie.

Ciężar przedstawienia okoliczności zdarzenia jest przy tym o tyle ograniczony, że pewnych zachowań - już z uwagi na sam rodzaj szkody - nie można zaklasyfikować jako winę umyślną lub rażące niedbalstwo.
Nasuwa się pytanie: co w przypadku, gdy zatrudniony przez pozwanego spedytora lub przewoźnika „pomocnik” (przewoźnik lub przewoźnik-podwykonawca) nie będzie w stanie przedstawić swoich wewnętrznych procedur organizacyjnych, zapobiegających powstawaniu szkód, w odniesieniu do danego zdarzenia. W związku z tym reprezentowany jest pogląd, że milczenie pomocników obciąża ich zleceniodawcę, ponieważ ci z kolei zobowiązani są do udzielenia swemu zleceniodawcy wyjaśnień i przedstawienia okoliczności zdarzenia (tak samo, jak pozwany zleceniodawca zobowiązany jest w stosunku do powoda, który udzielił mu zlecenia). Jeżeli „pomocnik” milczy, to pozwany (zleceniodawca) ma możliwość przypozwania go do procesu. Tym sposobem pozwany zabezpiecza się, iż w przypadku przegrania procesu może uwolnić się od zarzuconej mu winy, prowadząc wobec milczącego pomocnika tzw. regres.

Jak przedstawiono powyżej, w razie sporów procesowych wiele kwestii rozgrywa się na płaszczyźnie formalnej. Często przewoźnicy lub ich firmowi adwokaci nie są w stanie sprostać tej materii. Istotne jest, aby pamiętać, gdzie zgodnie z art 31 CMR można się skarżyć, a mianowicie m.in. w państwie, w którym przyjęto towar, jak również w kraju, w którym znajduje się przewidziane miejsce dostawy.

Z tego względu zaleca się zawarcie odpowiedniego ubezpieczenia CMR, za pośrednictwem doświadczonego brokera ubezpieczeniowego o stosownych kwalifikacjach, w pierwszorzędnym towarzystwie ubezpieczeniowym. W razie wystąpienia szkody broker ubezpieczeniowy udzieli wsparcia pozwanemu spedytorowi lub przewoźnikowi, włączając w sprawę odpowiednich adwokatów-specjalistów. W końcu zadaniem spedytorów lub przewoźników nie jest zajmowanie się kwestią załatwiania szkód, lecz dbanie o to, by magazyny były zapełnione, a koła toczyły się do przodu.

Biuro LUTZ ASSEKURANZ w Warszawie 
ZMPD Al. Jana Pawła II 78
+48 22 536 18 84

tel.: 22 536 18 84  
mob: 723 688 878

tel.: 22 536-18-89 
mob: 609 019 376



 
SEKCJA

     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD