ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2025-02-28

LUTZ: Domniemanie utraty towaru na podstawie art. 20 Konwencji CMR



SEKCJA


Dwie dekady współpracy między firmą LUTZ a ZMPD skłoniły nas do przybliżenia działalności tego dynamicznie rozwijającego się brokera ubezpieczeniowego, a także jego idei związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem polskich transportowców w postaci służących przewoźnikom cyklu merytorycznych materiałów. Dziś temat dotyczący domniemania utraty towaru na podstawie art. 20 Konwencji CMR.


Stosownie do art. 20 (1) CMR osoba uprawniona może, bez dalszych dowodów, uważać towar za zaginiony, jeżeli nie został on wydany w ciągu trzydziestu dni po upływie umówionego terminu, a jeżeli terminu nie umówiono, w ciągu 60 dni po przyjęciu towaru przez przewoźnika.
Wprawdzie terminy te są stosunkowo długie, jednakże coraz częściej zdarzają się sytuacje, w których dochodzi do ich przekroczenia, zwłaszcza w przypadku przewozów np. do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, gdzie zdarza się, że samochody ciężarowe nie mogą kontynuować jazdy, ponieważ – niezależnie od przyczyny – są zatrzymywane przez organy państwowe.

Niniejsze rozważania nie dotyczą przewidzianej w art. 16 (2) CMR sytuacji, w której przewoźnik w razie zaistnienia przeszkód uniemożliwiających przewóz towaru lub jego wydanie może dokonać rozładunku towaru na koszt osoby uprawnionej, przy czym po rozładowaniu towaru przewóz uważa się za zakończony.

Istotną kwestią dotyczącą art. 20 (1) CMR jest to, co dzieje się w sytuacji, gdy osoba uprawniona dokładnie wie, gdzie znajduje się towar po upływie uzgodnionego terminu lub po upływie 60 dni od przyjęcia przesyłki do przewozu. Przepis ten służy w pierwszej kolejności bezpieczeństwu prawnemu i umożliwia stronie, która dokonała załadunku towaru, wydawanie własnych dyspozycji po upływie uzgodnionego terminu dostawy. Jeżeli na przykład konieczny jest zakup zastępczy towaru, który nie został zgodnie z umową dostarczony, nadawca/odbiorca powinien móc dokonać takiego zakupu bez konieczności liczenia się z możliwością opóźnienia przy wydaniu transportowanego towaru, którego nie będzie mógł już wówczas zużytkować. W drugiej kolejności przepis ten wyznacza wyraźną granicę pomiędzy niewielką odpowiedzialnością za opóźnienia w dostawie, pokrywane z przewoźnego, a odpowiedzialnością za utratę towaru, w przypadku której kwoty odpowiedzialności są o wiele wyższe i odpowiadają wartości towaru (por. art. 23 (5) bądź (3) CMR). Oznacza to, iż domniemanie utraty towaru znajduje zastosowanie także wówczas, gdy towar tak naprawdę nie został (jeszcze) stracony. Naturalnie w takiej sytuacji powstają kolejne problemy dotyczące późniejszego losu towaru, które reguluje art. 20 w ustępach 2–4 CMR.

Osoba uprawniona, otrzymując odszkodowanie za utracony towar, może pisemnie zażądać, aby w razie odnalezienia towaru w ciągu roku od wypłaty odszkodowania zawiadomiono ją o tym niezwłocznie. Żądanie to należy jej potwierdzić na piśmie. Ponadto osoba uprawniona może w ciągu 30 dni od otrzymania takiego zawiadomienia zażądać, aby towar został jej wydany za zapłatą należności wynikających z listu przewozowego i za zwrotem otrzymanego odszkodowania, po ewentualnym potrąceniu kosztów objętych tym odszkodowaniem, z zastrzeżeniem wszelkich przysługujących jej praw do odszkodowania z tytułu opóźnienia dostawy, przewidzianych w art. 23 i ewentualnie w art. 26. Jeżeli po otrzymaniu takiego zawiadomienia nie wysunięto żądania wydania towaru lub w terminie 30 dni nie udzielono żadnych instrukcji albo jeżeli towar został odnaleziony później niż rok po wypłaceniu odszkodowania, przewoźnik rozporządza nim stosownie do przepisów obowiązujących w miejscu, gdzie znajduje się towar.

Jak widać, sposób prawnego sformułowania treści przepisów art. 20 CMR, które zresztą według art. 51 (3) CMR są wiążące wyłącznie w oryginalnej wersji, tj. w języku angielskim i francuskim, wskazuje na to, iż mamy do czynienia z zawiłą materią. Z tego względu wskazana jest opieka doświadczonego i obeznanego brokera w zakresie ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej za powierzony towar. Ważniejsze jest jednak, by taka sytuacja była objęta ubezpieczeniem, gdyż pomimo że zdarza się rzadko, może pociągać za sobą olbrzymie koszty.

Warunki ubezpieczeniowe pewnego dość znanego ubezpieczyciela przewidują przykładowo, iż z zakresu ubezpieczenia wyłączone są wszelkie roszczenia odszkodowawcze z tytułu przekroczenia zwykłego lub uzgodnionego terminu dostawy. Jednak roszczenia wynikające z art. 20 CMR mogą właśnie powstać w następstwie przekroczenia zwykłego lub uzgodnionego terminu dostawy, a mianowicie w przypadku przekroczenia terminu 30 bądź 60 dni. Oznacza to, iż takie przypadki nie objęte są ochroną ubezpieczeniową tego ubezpieczyciela.

Inaczej sytuacja ta kształtuje się w ubezpieczeniach OCP oferowanych za pośrednictwem Lutz Assekuranz, które przewidują ochronę ubezpieczeniową w opisanej wyżej sytuacji.

Biuro LUTZ ASSEKURANZ w Warszawie 
ZMPD Al. Jana Pawła II 78
+48 22 536 18 84

tel.: 22 536 18 84  
mob: 723 688 878

tel.: 22 536-18-89 
mob: 609 019 376


 
SEKCJA
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD