ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Transport w mediach
Informacje
2025-03-04

Jedynka w drodze: ZMPD w dyskusji o kierowcach



SEKCJA


W nocy z 28 lutego na 1 marca 2025 r. w radiowej audycji Jedynka w drodze rozmawiano na temat szeroko rozumianej kontroli kierowców. Jednym z uczestników dyskusji była rzecznik prasowa ZMPD, dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji ZMPD Anna Brzezińska.


Możliwość kontrolowania stanu trzeźwości i uprawnień kierowców przez pracodawców, a także wpływ zaostrzenia przepisów emigracyjnych na uzupełnianie liczby zatrudnionych na tym stanowisku – te tematy zdominowały kolejną audycję z cyklu Jedynka w drodze. W audycji wzięła udział rzecznik prasowa ZMPD, dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji ZMPD Anna Brzezińska.

Uczestnicy audycji zgodzili się z tym, że dobrze, że pracodawcy mogą wykonywać badania stanu trzeźwości kierowców – tego typu prewencja jest najlepszym sposobem na uniknięcie ewentualnych wypadków. Dyr. Anna Brzezińska podkreśliła przy tym, że wypadki z udziałem ciężarówek, choć bardzo medialne, to jednak stanowią niewielki procent wszystkich zdarzeń na drodze.

 – Nie zgadzam się na demonizowanie problemu spożywania alkoholu przez zawodowych kierowców. To są naprawdę jednostkowe przypadki, które psują opinię całej grupie zawodowej – powiedziała Anna Brzezińska. Trzeba się zastanowić co zrobić, by kierowcy po alkoholu zniknęli z naszych dróg. Przedstawicielka ZMPD położyła nacisk na prewencję. – Już na etapie kursów na prawo jazdy powinno się uświadamiać młodych ludzi na temat konsekwencji, z jakimi mogą mieć do czynienia i jaka kara może ich za to spotkać. Poza tym dużo mówi się o dostępności alkoholu. Może nie powinien być sprzedawany na stacjach paliwowych – powiedziała Anna Brzezińska. 

W dyskusji pojawił się temat długiego pobytu kierowcy poza bazą, co osłabia kontrolę pracodawcy nad pracownikiem. – Nie możemy tego faktu demonizować. Boję się bardzo krzywdzących opinii, że zawodowi kierowcy w długich trasach na przerwach spożywają alkohol. Doskonale wiedzą, że to jest bilet w jedną stronę. Zresztą w dzisiejszych czasach mamy na tyle nowoczesne narzędzia, by pracodawca mógł być w stałym kontakcie z kierowcą, że takie rzeczy nikomu nie powinny nawet przychodzić do głowy. Poza wszystkim: kierowcom należy się zaufanie  – podkreśliła Anna Brzezińska.

Kolejnym tematem była zmiana przepisów dotyczących sprawdzania uprawnień kierowców przez pracodawców, a konkretnie automatyzacja tego procesu. Anna Brzezińska powiedziała, że Zrzeszenie z zadowoleniem przyjmuje każdy system, który pozwala na automatyzację działań dotyczących sprawdania uprawień zatrudnianych przez firmy kierowców. – Sami postulowaliśmy wprowadzenie tych zmian; chcieliśmy, by weryfikacja była bezpośrednia i jak najszybsza, co chyba nikogo nie powinno dziwić – powiedziała Anna Brzezińska mocno zwracając przy tym uwagę na fakt, że absolutnie nie chodzi tu o szpiegowanie, lecz zwyczajną weryfikację uprawnień. Jeśli kierowcy nie mają nic do ukrycia, nie mają się czego bać. Co więcej – takie sprawdzenie  może w efekcie ochronić innych użytkowników dróg przed osobami, które np. w rażący sposób złamały przepisy ruchu drogowego. Warto też pamiętać, że szybka ścieżka konroli uprawnień ma wyeliminować tych pracowników-obcokrajowców, którzy np. nie mają zezwolenia na pracę czy też legalnego pobytu w naszym kraju. – Stale warto przypominać, że za każde uchybienie w tej kwestii odpowiada zatrudniający kierowcę pracodawca  – dodała Anna Brzezińska.

Uczestnicy audycji próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy zaostrzenie przepisów emigracyjnych spowoduje zahamowanie liczby kierowców, bo choć trwające spowolnienie gospodarcze i nierówna konkurencja ze strony wpuszczonych na unijnych rynek ukraińskich przewoźników zmniejszyły presję na zatrudnianie kierowców, to jednak szacuje się, że na tym stanowisku nadal brakuje sporej liczby wysoko wykwalifikowanych fachowców. Zauważono przy tym, że średnia wieku kierowców to ponad 50 lat i szybko rośnie; za chwilę nie będzie ich kim zastąpić.

– Widzimy to niebezpieczeństwo, dlatego podejmujemy wiele działań, by młodzi ludzie wybierali ten zawód. To właśnie dzięki staraniom ZMPD kierowca-mechanik wrócił do publicznych szkół – przypomniała Anna Brzezińska. – Jestem bardzo dumna z trwającej już od dobrych kilku lat ogólnopolskiej akcji, podczas której wspólnie z wiodącym producentem ciężarówek promujemy w szkołach zawód kierowcy. Razem z influencerami i lokalnymi przedsiębiorcami z branży transportowej przedstawiającymi specyfikę pracy z perspektywy pracodawcy byliśmy już w kilkudziesięciu placówkach. Uczniowie naprawdę interesują się tą profesją, zadają liczne pytania, nie ma tematów tabu – powiedziała Anna Brzezińska. – Po osobistych doświadczeniach wynikających z tych wizyt mam głębokie przeczucie, że młodzi ludzie są bardzo zmotywowani, by te szkoły kończyć i pracować w zawodzie. Żeby nie było tak różowo – jedną z barier podjęcia pracy w zawodzie kierowcy jest chociażby wysoki koszt prawa jazdy. Trzeba znaleźć rozwiązanie tego problemu, bo z oczywistych powodów młodych ludzi nie stać na to, by móc je opłacić – dodała Anna Brzezińska.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD