ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2025-06-05

IRU: Dekarbonizacja transportu drogowego w UE. Rozwiązania na rok 2030 i kolejne lata



SEKCJA


Operatorzy transportu drogowego zaczynają inwestować w nowe pojazdy elektryczne. Jednak aby transformacja zakończyła się sukcesem, sektor potrzebuje jasnego, skoordynowanego wsparcia, określonej i długoterminowej polityki. 3 czerwca 2025 r. w Brukseli na spotkaniu zorganizowanym przez IRU decydenci unijni i liderzy branży transportu drogowego omówili możliwe, praktyczne rozwiązania, które przyniosą korzyści zarówno środowisku, jak i gospodarce. ZMPD na tym wydarzeniu reprezentowała Joanna Popiołek, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu.

Rośnie polityczna presja


Pozostało zaledwie pięć lat na osiągnięcie celów UE w zakresie redukcji emisji CO₂ dla pojazdów ciężarowych. W 2030 r. wynieść ma ona 45% w porównaniu z poziomami z 2021 r. Przedsiębiorcy będą zmuszeni do odnowy floty i wprowadzenia niskoemisyjnych rozwiązań. Dziś borykają się oni z takimi problemami, jak brak taniej technologii, słaba infrastruktura czy ograniczony dostęp do energii. 

Wydarzenie „Dekarbonizacja transportu drogowego w UE: rozwiązania na rok 2030 i później” w Przedstawicielstwie Badenii-Wirtembergii przy Unii Europejskiej zgromadziło prawie 300 uczestników, liderów branży i kluczowych interesariuszy. Omówili oni krótko- i średnioterminowe działania, które należy wdrożyć szybko i skutecznie, przekształcając ambicje klimatyczne w konkretne rezultaty – przy jednoczesnym zabezpieczeniu mobilności w Europie i konkurencyjności naszego kontynentu na poziomie globalnym.

Operatorzy inwestują w ekologiczne pojazdy


Gospodarzem wydarzenia była Dyrektor IRU EU Raluca Marian, która otwierając konferencję powiedziała, że operatorzy już odnawiają swoje floty i inwestują w ekologiczne pojazdy, jednak transformacja nie może się udać bez jasnego, skoordynowanego wsparcia ze strony decydentów, zwłaszcza że sektor transportu drogowego w UE w dużej mierze składa się z małych i średnich przedsiębiorstw, dla których zielona transformacja to rewolucyjne wyzwanie. 

Uczestnicy wysłuchali opinii urzędników Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich, a także wystąpień czołowych przedstawicieli transportu, logistyki, produkcji, energetyki i finansów.
Kluczowe punkty programu obejmowały omówienie dostępnych narzędzi finansowych i regulacyjnych, potrzebnych do przyspieszenia odnawiania floty, zdolności Europy w zakresie dostaw energii oraz przygotowania infrastruktury. 

Główne problemy dekarbonizacji


W wydarzeniu wziął udział przedstawiciel Parlamentu Europejskiego Dariusz Joński. Przedstawił pięć problematycznych kwestii procesu dekarbonizacji transportu drogowego: brak możliwości finansowych wielu przedsiębiorców, brak infrastruktury, brak wystarczających zasobów energii, wykluczenie innych, alternatywnych, ekologicznych źródeł energii oraz ostateczny wpływ transformacji na kondycję branży, która w założeniu powinna być innowacyjna, konkurencyjna i odbiurokratyzowana. Mobilność to podstawowe prawo człowieka, nie należy jej komplikować, a już na pewno nie wolno poprzez zieloną transformację nikogo wykluczać. Tymczasem ETS2 można postrzegać jako kolejny podatek dla Europejczyków. 

W panelach dyskutowano m.in. o finansowaniu transformacji. Wskazywano na potrzebę prowadzenia wiarygodnej polityki, która pozwoli na długoterminowe plany inwestycyjne uczestników rynku.

Bez ostrych nakazów


Zdaniem uczestników wydarzenia, transformacja musi być realistyczna i zbalansowana. To nie może być tylko kij, potrzeba także zachęt, które zmotywują do wprowadzenia zmian, a nie je wymuszą. Nie wolno stosować ostrej polityki opartej jedynie na nakazach.

Dekarbonizacja w przewozach dalekodystansowych towarów i ludzi może się ostatecznie nie udać, jednak w innych przewozach może świetnie realizować swoje cele. Finansowanie jest dostępne, są programy np. Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy programy krajowe.

Producenci są gotowi


Według przedstawicieli Komisji Europejskiej, ETS2 w transporcie zapewni równość różnych rodzajów transportu, innowacje, nowe możliwości dla klientów i konkurencję. Przedstawiciel jednego z producentów elektrycznych pojazdów ciężarowych wskazywał na gotowość do przeprowadzenia transformacji, w tym w budowę infrastruktury. Podkreślił przy tym, że poważnym problemem jest dostęp do energii. Tu konieczne jest wsparcie ze strony decydentów. Wszystkie elementy dekarbonizacji muszą być wdrożone jednocześnie, inaczej nie osiągniemy wyznaczonych celów. Wyraził też obawy dotyczące zewnętrznej konkurencji, co wymaga pilnych działań politycznych.

Potrzeba zrównoważonych rozwiązań


Uczestnicy konferencji stwierdzili, że celem jest dekarbonizacja, a nie jedynie elektryfikacja. Potrzebujemy zrównoważonych rozwiązań, dywersyfikacji źródeł, stabilnej, długoterminowej polityki opartej na realnych, przystępnych finansowo założeniach.        
 
Wydarzenie zakończyło się przemówieniem belgijskiego federalnego ministra ds. mobilności, klimatu i transformacji środowiskowej, Jeana-Luca Crucke'a. Podsumowując dyskusję przedstawił krajową perspektywę oraz obawy co do przyszłych polityk UE wynikające m.in. ze zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. 

Spotkanie potwierdziło, że konieczne jest dostosowywanie ambicji politycznych do bieżących realiów społeczno-gospodarczych. Konieczny jest otwarty dialog wszystkich uczestników transformacji oraz identyfikowanie konkretnych kosztów, problemów oraz możliwych rozwiązań. 

Opr. ZMPD/DT/JP


 
SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD