ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2025-07-10

Transport drogowy w Polsce pod presją – komentarz ZMPD



SEKCJA
Foto: Pixabay.com

Foto: Pixabay.com

Anna Brzezińska, Dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji ZMPD
Wypowiedzi udzielone dla Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Pierwsze miesiące 2025 roku przyniosły niepokojące sygnały dla branży transportu drogowego w Polsce. Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują na wyraźny spadek liczby przewożonych ładunków – zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. W samym maju 2025 r. transport drogowy zanotował spadek o 9,5% r/r, a w ujęciu od stycznia do maja – aż o 11,5%. ZMPD z najwyższą uwagą obserwuje te zmiany i ich wpływ na kondycję polskich firm transportowych.

„W opinii wielu przewoźników spadki są efektem nakładających się czynników, ale z pewnością mamy do czynienia z osłabieniem popytu wewnętrznego – niższym poziomem konsumpcji i ograniczoną aktywnością sektora produkcyjnego.”
— Anna Brzezińska, ZMPD
(dla Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, rozmowa z Dorotą Ziemkowską-Owsiany)

Firmy przewozowe – szczególnie te małe i średnie – stoją dziś przed koniecznością podejmowania trudnych decyzji. Rosnące koszty prowadzenia działalności, w tym ceny paliw, wynagrodzenia pracowników, opłaty drogowe oraz koszty utrzymania floty, w połączeniu ze spadkiem liczby zleceń i obniżeniem stawek, znacząco wpływają na rentowność działalności.

„Rosnące koszty prowadzenia działalności – paliwa, pracy, utrzymania floty – w połączeniu ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na usługi transportowe, skutkują znacznym pogorszeniem rentowności. Część firm ogranicza skalę działalności, zawiesza działalność sezonowo lub wycofuje się z rynku.”
— Anna Brzezińska, ZMPD
(dla PITD, wypowiedź dla Doroty Ziemkowskiej-Owsiany)

Szczegółową analizę opublikował Polski Instytut Transportu Drogowego w ramach materiału przygotowanego przez red. Dorotę Ziemkowską-Owsiany:
Spadek w liczbie transportowanych ładunków w Polsce. W transporcie samochodowym nawet dwucyfrowy

***************************************************************************************
ZMPD od lat aktywnie zabiega o warunki umożliwiające równy dostęp do rynku, przewidywalność otoczenia regulacyjnego oraz stabilność w zakresie kosztów prowadzenia działalności. Obecna sytuacja wymaga szczególnej troski o kondycję sektora, który w Polsce odpowiada za przewóz blisko połowy wszystkich ładunków.

Transport drogowy to krwiobieg polskiej gospodarki. Dzisiejszy spadek aktywności transportowej to nie tylko problem branżowy – to sygnał spowolnienia gospodarczego, który może mieć wpływ na wiele sektorów. 

W tym kontekście ZMPD apeluje o dialog, który pozwoli wypracować rozwiązania osłonowe oraz systemowe, wspierające przedsiębiorców transportowych w okresie trudnej koniunktury.


Opr. ZMPD/DWSK/AB
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD