INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W związku z trudną sytuacją polskich przewoźników powstałą na skutek ustawy o minimalnej płacy w Niemczech (MiLoG), wprowadzenia ryczałtu dla kierowcy za nocleg w kabinie pojazdu oraz problemami z wykonywaniem przewozów do Federacji Rosyjskiej poseł Paweł Olszewski wystosował interpelacje poselskie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Interpelacja nr 272
do ministra infrastruktury i budownictwa
w sprawie rozwiązania sprawy płacy minimalnej w Niemczech (MiLoG)
Zgłaszający: Paweł Olszewski
Data wpływu: 22-12-2015
Szanowny Panie Marszałku,
na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu przedkładam Panu Marszałkowi interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka, w sprawie rozwiązania sprawy płacy minimalnej w Niemczech (MiLoG).
Od 1 stycznia 2015 r. na terytorium Niemiec obowiązują przepisy o płacy minimalnej w stosunku do przedsiębiorców mających siedzibę poza terytorium RFN. Strona niemiecka nałożyła na te podmioty obowiązek zapłaty obowiązującej w Niemczech płacy minimalnej zatrudnionym przez nich pracownikom, wykonującym w niektórych przypadkach transport osób i towarów na terytorium Niemiec. Zgodnie z niemiecką ustawą o płacy minimalnej (MiLoG), każdy pracownik ma prawo do wypłaty wynagrodzenia za pracę co najmniej w wysokości płacy minimalnej przez pracodawcę. Wysokość płacy minimalnej wynosi 8,50 € brutto za godzinę zegarową. Wraz z wprowadzeniem nowych regulacji w prawie niemieckim, polscy przewoźnicy zostali poddani kontrolom ze strony odpowiednich niemieckich urzędów i są traktowani jak przedsiębiorcy mający swoją siedzibę na terytorium RFN.
Niemieckie przepisy o płacy minimalnej (MiLoG) stoją w fundamentalnej sprzeczności z podstawową ideą Unii Europejskiej oraz interesem rodzimych przewoźników. Polscy przedsiębiorcy w zaistniałej sytuacji nie mogą i nie powinni prowadzić działalności gospodarczej, nie mając pewności co do obowiązującego prawa i jego właściwej interpretacji. Szczególnie, że konsekwencje w postaci dotkliwych sankcji (do 500.000 €) mogą doprowadzić do ich upadłości. W związku z powyższym oraz w związku z licznymi głosami ze strony przewoźników zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Jakie działania względem ochrony interesów polskich przewoźników podjął Pan Minister?
2. Jakie działania względem przewoźników, którzy zostali objęci kontrolą przez niemieckie służby, podjęła strona polska?
3. Czy kontynuowana jest działalność informacyjna względem przewoźników drogowych o bieżącej sytuacji w przedmiotowej sprawie?
4. Jakie działania względem instytucji niemieckich, które w publicznych zapytaniach ofertowych wykluczają polskich przewoźników, podjęła strona polska?
5. Na jakim etapie znajduje się wszczęta w maju 2015 r. procedura naruszeniowa (Komisja Europejska przeciw Niemcom) w przedmiotowej sprawie?
Z poważaniem,
Poseł Paweł Olszewski
Poniżej załączamy także interpelacje w sprawie systemu TIR oraz ryczałtów za nocleg w kabinie.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Interpelacja w sprawie systemu TIR w Rosji | pobierz PDF |
2 | Interpelacja ws. ryczałtów | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.