ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Informacje
2025-01-30

Propozycje zmian wspierających branżę transportu drogowego



SEKCJA

Propozycje zmian wspierających branżę transportu drogowego
W styczniu br.  zakończyły się konsultacje społeczne, nad kolejna wersją projektu nowelizacji ustawy  o transporcie drogowym oraz ustawy - Prawo przewozowe.  To już trzecia wersja projektu mająca na celu wspomóc branżę transportu drogowego między innymi poprzez wdrożenie regulacji dla pośredników w transporcie drogowym rzeczy oraz wdrożenia rozwiązań obniżających koszty funkcjonowania przewoźników drogowych w czasie kryzysu. 

Ustawa przewiduje nałożenie obowiązków na podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem drogowym i występujące jako pośrednicy przy przewozie rzeczy, spedytorzy lub podwykonawcy, przy zlecaniu przewozów drogowych rzeczy krajowym i zagranicznym przewoźnikom.  Ma być wprowadzony zakaz zlecania przewozów podmiotom, które nie mają uprawnień.  Pośrednicy i zlecający będą zobowiązani do weryfikacji uprawnień podmiotów mających wykonać przewóz. 
Zmiany maja nastąpić w systemie dokumentowania i potwierdzania sytuacji finansowej firmy pośrednika. Dokumentowanie posiadania kapitału w wysokości 50 tys. euro ma być możliwe m.in. poprzez polisę ubezpieczeniową. W tym zakresie przewiduje się doprecyzowanie w rozporządzeniu  wymogów jakie  będzie musiała spełnić ta polisa.
Ponadto projekt ustawy precyzuje wymogi wobec zarządzających transportem. W tym zakresie uwzględniono m.in. postulat ZMPD, aby zarządzający transportem, nie mogli kierować operacjami transportowymi w nie więcej niż u dwóch przewoźników drogowych. Niniejsze ograniczenie nie będzie dotyczyło właścicieli, współwłaścicieli przedsiębiorstwa, wspólnika spółki, członka zarządu spółki lub przewoźnika drogowego będącego osobą fizyczną.

Ponadto Ministerstwo Infrastruktury proponuje wprowadzenie odpowiedzialności pośrednika przy przewozie rzeczy, spedytora oraz podwykonawcy za wypłatę należności dla przewoźnika drogowego za realizację zleconego przewozu, a także za wypłatę zaległego wynagrodzenia kierowcy wykonującego przewóz drogowy.
Jedne z najważniejszych dla przewoźników propozycji zmian zawarte są w przepisach epizodycznych. Planuje się wprowadzenie na okres 24 miesięcy zmian w zakresie terminu zapłaty za wykonanie usługi przewozowej.  Termin ten ma wynosić 14 dni, z możliwością jego przedłużenia do 30 dni.  
Została także opracowana propozycja rozwiązań prawnych zakładająca tymczasowe  zmniejszenie obciążeń przewoźników z tytułu odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne kierowców.  W okresie 12 miesięcy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych ma być obniżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia. 
Należy podkreślić, że proponowane rozwiązania będą podane kolejnym uzgodnieniom rządowym, a przypadku ich przyjęcia zostaną skierowane do dalszych prac parlamentarnych. 
Szczegóły dotyczące procesu legislacyjnego i pozostałe propozycje zmiany przepisów tego projektu ustawy można znaleźć tutaj

Poniżej znajduje się kopia pisma wysłanego do Ministerstwa Infrastruktury, które zawiera uwagi ZMPD do omawianego projektu ustawy. 
 
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo do Ministerstwa Infrastrukturypobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD